Nu släpper Volvo alla fakta och bilder på nya S60, inför den stundande publika premiären på Genève-salongen. Enligt Volvo är nya S60 den mest dynamiska och sportiga modellen som man någonsin erbjudit – dessutom med nya motorer och en ny nomenklatur.
Den mest dynamiska och sportiga modell som Volvo någonsin erbjudit – enligt egen uppgift. Nya S60 kan levereras med fyrhjulsdrift och Four-C aktiva stötdämpare. Volvo har även infört en ny rollvinkelgivare upptäcker sladd på ett tidigt stadium. KLICKA FÖR STÖRRE
När Volvo nu släpper alla fakta om sin nya S60-modell är man speciellt stolta över det sportiga chassit och nya säkerhetssystemet "Pedestrian Detection" som kan upptäcka fotgängare och bromsa fullt för att minska skadorna vid en påkörning.
"Projektet har hela tiden handlat om ohämmad passion för uppdraget att driva Volvos chassiutveckling till sin spets. Vi har flyttat gränserna till områden där vi aldrig varit förr," säger Stefan Sällqvist, som ansvarat för utvecklingen av chassiet i nya Volvo S60. I Europa säljs sportchassit som standard om komfortchassit är tillval, i USA komfortchassit istället standard och de som vill ha sportigare egenskaper får det som en tillvalsmöjlighet.
"Vi har försökt ge begreppet komfort en ny dimension. Sportchassiet har en snabb, spänstig sättning med fokus på förarens körupplevelse – utan att tappa intrycket av att körningen också är bekväm," förklarar Stefan Sällqvist.
Bensinmotorn T6 är starkast och ger 304 hk och ett vrid på 440 Nm. Snålast är däremot 1,6D DRIVe-modellen som ger 115 hk och bara släpper ut 115 g/k i CO2 – alltså ”miljöbil”. KLICK FÖR STÖRRE
Men med lanseringen av nya S60 följer också en ny nomenklatur för modellalternativen, det vill säga nya beteckningar. Förutom T6 och den nya 2,0T som vi redan berättat om – se artikel här – kommer det även bensinmodeller med namnet T5, T4 och T3 samt dieselmodellerna D5, 1,6D DRIVe och D3. Har då Volvo infört trecylindriga T3- och D3-modeller? Nej, det handlar i båda fallen om fem- och fyrcylindriga motorer men med något lägre effekt än sina större bröder. Komplett faktaruta med alla motoruppgifter finns längst ner på sidan.
Starkast och snabbast är bensinmotorn T6 som nu ger 304 hk och 440 Nm i vridmoment. 0 – 100 km/h går på 6,5 sekunder och toppfarten är 250 km/h. Fyrhjulsdriften, AWD från Haldex, är standard på T6.
Krocksäkerheten lär vara på topp för nya S60, frågan är bara hur bra? Något annat än fem stjärnor är förstås uteslutet, men med det nya Euro-NCAP systemet går det att mäta varje säkerhetsområde i procent.
Den nya 2,0 GTDi (Gasoline Turbocharged Direct Injection) har fyra cylindrar och ger en toppeffekt på 203 hk. Vridmomentet är 300 Nm från 1.750 rpm. Accelerationen från 0-100 km/h tar 7,7 sekunder med manuell växellåda och 8,2 sekunder med automatlåda. Toppfarten är 235 km/h (manuell) respektive 230 km/h (automat). S60 2.0 GTDi drar 7,9 l/100 kilometer. Nya 2,0 GTDi kommer senare i ett "T5-utförande" med toppeffekten 240 hk och 320 Nm i vridmoment som mest.
GTDi-motorerna kommer även med motorvolymen 1,6 liter och ger då antingen 180 eller 150 hk. Alla GTDi-motorer har Volvos dubbelkopplingslåda Powershift med sex steg.
Bland dieslarna är det D5-motorn som ger mest effekt med 205 hk och 420 Nm. D3-motorn har också fem cylindrar, men med kortare slaglängd vilket ger motorvolymen 2,0 liter (istället för 2,4 liter).
Det nya säkerhetssystemet "Pedestrian Detection" kan bilen automatiskt bromsas ner i hastighet om föraren inte själv upptäcker faran. Först får föraren en ljudlig varning i kombination med blinkande varningsljus i vindrutans "head-up display" och bromsarna förbereds (lätt bromstryck mot skivorna). Om föraren då inte reagerar aktiveras full broms och om hastigheten inte är över 35 km/h hinner bilen bromsa in helt. I hastigheter över 35 km/h blir det en hastighetsreduktion som kan rädda liv. Statistik visar att om hastigheten vid påkörning av fotgängare minskar från 50 till 25 km/h minskar risken för en dödsolycka med 20 procent och i vissa fall upp till 80 procent.
"Pedestrian Detection" betecknar Volvo som en världsnyhet i sitt slag och då är det kanske synd att man inte gjort systemet till standard – det är istället tillval. Däremot är "City Safety" – som vi känner igen från XC60 – standardutrustning. Hur mycket "Pedestrian Detection" ska kosta som tillval är inte känt i skrivande stund men Volvos representanter har lovat att ha prisuppgifterna klara till Genève-salongens öppnande i början på mars. City Safety har samma grundfunktioner som hos XC60, vilket innebär att bilen bromsar in automatiskt i hastigheter upp till 30 km/h om man närmar sig ett långsamtgående eller stillastående fordon.
Baksätet ska ge god plats för tre personer, men vi väntar med utlåtande till efter provsittningen i Genéve. Knäutrymmet har förbättrats med 30 millimeter jämfört med föregångaren. KLICKA FÖR STÖRRE
Förutom säkerhetssystemen har Volvo också lagt en del krut på komfort och ljudupplevelser. Man har tagit fram ett helt nytt infotainmentsystem med navigation, mobiltelefon och en färgskärm på antingen fem eller sju tums storlek.
"Vår mest avancerade anläggning Premium Sound har en klass-D digital 5x130W förstärkare med kretsar från svenska Anaview, Dolby Digital i kombination med Dolby Pro Logic II Surround, nyheten MultEQ från Audyssey Laboratories och tolv högtalare. Detta ger en ljudupplevelse i absolut världsklass," säger Volvos Tomas Ahlborg.
"MultEQ-tekniken" ska anpassa ljudet efter bilkupéns akustik och ge ett renare ljud. Förutom Premium Sound kan S60 levereras med tre olika ljudanläggningar.
Målet för Volvo är att sälja cirka 90.000 S60 per år, fördelat på tre vardera ungefär lika stora delar i Europa (inklusive Ryssland), USA och resten av världen.
"Oavsett om kunderna finns i USA, Europa eller någon annanstans i världen prioriterar de samma egenskaper. Nu ger vi dem en helt ny S60 som är både emotionellt och rationellt laddad. En bil med unik attraktionskraft även bland de mest krävande köparna," säger Volvos vd Stephen Odell.





























