Nya Volvo XC70 har ett ovanligt stort högvoltsbatteri för att vara en laddhybrid. Det är ett NMC-batteri på 39,6 kWh som räcker för 180 km enligt den generösa kinesiska körcykeln CLTC vilket motsvarar cirka 150 km enligt europeiska WLTP. Det väger 243 kg.
Det finns också ett mindre LFP-batteri på 21,22 kWh som ger cirka 10 mils räckvidd på el. Det väger 189 kg.
Specifikationerna kommer från det kinesiska transportministeriet MIIT och har publicerats på deras webbplats.
Längden är 4 815 mm, bredden 1 890 mm och höjden 1 650 mm. Axelavståndet är 2 895 mm och spårvidden 1 623 mm. Med det större batteriet väger XC70 2 275 kg och 2 110 kg med det mindre.

Läs även: 5 skäl till att INTE sälja nya Volvo XC70 i Sverige
Upp till 585 hästar
Den turbomatade fyrcylindriga bensinmotorn på 1,5 liter och 161 hk (BHE 15) kommer från det svensk-kinesiska Geely-företaget Aurobay. Både bensin- och elmotor är kopplade till en trestegad automatväxellåda.
MIIT har inga uppgifter som elmotorerna, men eftersom XC70 är baserad på Lynk & Co 08 kan vi anta att det är samma elmotorer i de båda bilarna. Det ger en systemeffekt på 345 hk med framhjulsdrift och 585 hk med fyrhjulsdrift. De klarar 0–100 km/h på 6,8 respektive 4,6 sekunder.
Volvo XC70 har fälgar med diameten 19 till 21 tum beroende på version.

Volvo XC70 kommer först att lanseras i Kina. Volvo Cars uppger att de överväger fler marknader.