Tredje generationens Volvo XC90, eller vad bilmodellen kommer att heta, blir en så kallad seriehybrid. Hybridlösningen kallas även EREV, men Volvos har satt sitt eget namn på drivlinan.
– Vi kallar det för andra generationens hybrid, berättade Volvo Cars vd Håkan Samuelsson vid ett rundbordsmöte med journalister på Volvo Cars fabrik i Ridgeville, USA, där Volvo EX90 och Polestar 3 tillverkas, rapporterar Insideevs. Framöver kommer även Volvo XC60 att tillverkas där liksom ersättaren till Volvo XC90.
Läs även: Volvo EX60 smygvisas av Volvos vd – kolla in fronten!
Elmotor kan ladda batteriet
– Bilen fungerar som en elbil med väldigt snabb acceleration, men har en liten bensinmotor som förlänger räckvidden. Det är mer som en elbil, med backupmotor, säger Samuelsson.
Flera andra biltillverkare, som Hyundai, Nissan, Scout Motors och Ford, utvecklar seriehybrider med räckviddsförlängare för den amerikanska marknaden. I Kina finns redan den här biltypen på marknaden.
Viktig modell för USA
XC90-ersättaren kommer att använda en moderniserad version av dagens SPA-plattform som används av XC60 och XC90. Internt kallas den nya versionen för ”SPA 1.5”.
Utvecklingen av XC90-ersättarna har stort fokus på att möta nordamerikansk efterfrågan på en stor, bekväm och praktisk suv.
– Den måste passa USA och de stora familjer ni har i det här landet, säger Håkan Samuelsson.
– Den här storleken och typen av bil, som XC90 är, är extremt viktig för den här marknaden, berättar affärschefen Erik Severinson vid journalistträffen och tillägger:
– Det är också ett segment där vi kan se efterfrågan på laddhybrider och bilar med räckviddsförlängare.
Läs även: Volvo Cars rustar USA-fabriken för tredje generationens XC90