Hoppa till innehåll
Recharge

Nya VW Tiguan – bekvämare, men ingen Allspace

Modernare teknik, bättre komfort, sänkt förbrukning och exklusivare inredning är huvudpunkterna för tredje generationens Volkswagen Tiguan.

Nya Volkswagen Tiguan bygger på en utvecklad MQB-plattform kallas MQB evo.

Tiguan har gått om Golf som märkets storsäljare det senaste decenniet – mer än 7 miljoner exemplar har sålts. Därför går Volkswagen försiktigt fram med den tredje generationen.

Nya Tiguan växer endast 32 mm på längden. En anledning till förändringen är att göra bilen mer aerodynamisk, och VW har lyckats sänka luftmotståndet med 15 procent.

Det är samma axelavstånd som tidigare och lastutrymmet under insynsskyddet har vuxit med 33 liter. Tiguan har även vuxit 5 mm på höjden.

BMW X1 upptäckt medan den kör i snön (AI text)
Den tredje generationen av Volkswagen Tiguan utvecklas bland annat i Arvidsjaur där den här bilden är tagen.

Ingen ny Tiguan Allspace

En tråkig nyhet är att dragvikten endast blir 2,3 ton, men Volkswagen tröstar med att det det kommer en lösning på problemet. Det blir en helt ny modell med eget namn och som blir lite tuffare och längre än Tiguan. Den kommer att ersätta Tiguan Allspace och får dra 2,5 ton.

Nya adaptiva dämpare ger högre komfort

Volkswagen har utvecklat nya adaptiva stötdämpare kallade DCC Pro till Tiguan. Dessa är mer avancerade än DCC evo-dämparna som sitter i nya ID. 7. Huvudskillnaden är att DCC Pro har två ventiler i stället för bara en. Det ger mer kontroll över dämparrörelserna.

Nytt är också HD Matrix-strålkastare från Touareg som kan anpassa ljusbilden för att inte blända mötande trafik.

En man kör en bil med en förare sittande i förarsätet. (AI text)
Vår utsände reporter Magnus Fröderberg kör nya Tiguan på Volkswagens hemliga testanläggning söder om Wolfsburg i Tyskland. Infotainmentsystemet och förarinstrumenteringen är hämtad från ID. 7. Ratten har riktiga knappar.

Samma infotainment som ID. 7 – och knappar på ratten

Kvalitetskänslan i inredningen har höjts och Tiguan får liknande förarmiljö som ID. 7. Det innebär digital förardisplay och en stor skärm på 13 eller 15 tum i mitten av instrumentbrädan.

På ratten finns konventionella knappar till allas förtjusning.

En Volkswagen T4 (AI text)
Bensin- och dieselversionerna får fram- eller fyrhjulsdrift.

Nya drivlinor – bensin, diesel och laddhybrid

Nya Volkswagen säljs med liknande drivlinor som dagens, men de har uppdaterats på flera punkter, bland annat får alla en ny DSG-växellåda. Någon manuell växellåda kommer inte att erbjudas.

Diesel-versionerna kommer med 1,5 eller 2 liter. Troligen kommer bara den större att tas in till Sverige. Det går att få fram- eller fyrhjulsdrift.

Bensin-modellerna är också med 1,5 eller 2 liter och får 48 volts mildhybridteknik som ska sänka förbrukningen. För att ytterligare sänka slurpandet har Volkswagen infört bromskraftsgenerering. Fram- och fyrhjulsdrift finns som alternativ. Den kraftigaste bensinaren får 265 hästkrafter.

Se videon: Vi provar nya Volkswagen Tiguan

Laddhybriderna är två till antalet med 204 (150 kW) eller 272 hästkrafter (200 kW), båda med 1,5-liters bensinfyror. Troligen kommer båda säljas i Sverige, men helt säkert den kraftfullare. Den får DCC Pro-stötdämpare som standard. Det var tänkt att det skulle komma en fyrhjulsdriven laddhybrid, men den skrotades på grund av låg efterfrågan och att den skulle blivit dyr, bland annat för att det är komplext att få plats med en elmotor bak.

Båda versionerna får ett batteri på 18,5 kWh netto som ska ge 100 km räckvidd på el. Det går att ladda med 50 kW på snabbladdare eller med 11 kW med egen laddbox. Gemensamt är också att vridmomentet begränsats till 400 Nm för att skona växellådan.

Två SUV:er står parkerade på en grusväg. (AI text)
Tiguan växer 32 mm på längden och 5 mm på höjden. Det ger lite bättre innerutrymmen, lägre luftmotstånd och 33 liters extra lastutrymme.

Priser och utrustning

Volkswagen Tiguan har världspremiär i september och då kommer fler funktioner, specifikationer och priser att presenteras. Vad vi vet är att grundmodellerna blir mer välutrustade, bland annat på grund av krav på förarassistanssystem och att den manuella växellådan försvinner. Men Volkswagen uppger att priserna ska vara i paritet med tidigare om man jämför med liknande utrustning.

I februari 2024 kommer de första bilarna att levereras om allt går enligt plan.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.