Vi visste sedan tidigare att Bugatti hade en fyradörrarsmodell på gång till Frankfurtsalongen och nu släpper Bugatti bilder på en konceptbil kallad 16C Galibier. Under den långa huven finns en etanolmotor med 16 cylindrar.
Bugatti bjuder inte på något effektuttag eller prestandasiffror, men med den etanolkonverterade kompressormotorn på 8 liter och 16 cylindrar ska 16C Galibier vara världens starkaste fyradörrarsmodell. Vi tvivlar inte på Bugattis utfästelse.
I samband med ett 100-årsjubileum av det legendariska bilmärket Bugatti i franska Molsheim visades ett framtidskoncept av en fyradörrarsmodell upp för en speciellt utvald krets. Nu släpper Bugatti på tyglarna och visar officiella bilder på konceptbilen 16 C Galibier som ska visas upp i Bugattimontern på Frankfurtsalongen.
Cykelfantasterna känner säkert igen namnet Galibier som en bergssträckning under Tour de France, men det är även namnet på fyradörrarsversionen av Type 57 från 30-talet. Och det är också från Type 57 Galibier som inspirationen till 2009-årskonceptbil kommer, vilket märks tydligast på konceptets udda färgsättning.
De mörkblåa partierna är gjorda av kolfiber medan dörrar och framskärmar är av polerad aluminium. Bugatti har inte sparat på krutet när de har utvecklat 16C Galibier Concept. Den udda färgsättningen är en återblick till inspirationskällan Type 57 Galibier, som förövrigt designades av Jean Bugatti – son till Ettore Bugatti.
Men utöver den unika lackeringen och antalet dörrar delar är det inte mycket i 16C som härstammar från 30-talsmodellen Type 57. Karossen är tillstora delar gjord av kolfiber och dörrarna och skärmar är av polerad aluminium. Bredvid den stora Bugattimunnen återfinns två runda strålkastare med LED-teknik.
Under huven vilar en 8-litersmotor med 16 cylindrar. Tillskillnad från sportbilen Veyron har 16C Galibier Concept skippat turboaggregaten och har istället tvåstegskompressorer som förser den stora motorn med extra syre. Till konceptbilen har Bugatti även anpassat motorn till E85 och 16C Galibier kan alltså tankas med etanol.
Exklusiv och elegant säger Bugatti själva om konceptbilen. Men med 16 cylindrar och åtta avgasutblås är dock ”modest” ett ord som Bugatti medvetet har undvikit.
Bugatti uppger ännu inga tekniska specifikationer men vi kan anta att fyrhjulsdriften och de keramiska bromsskivorna behövs för att tygla den förmodat höga effekten.
Bugatti själva hävdar att 16C Galibier är den mest exklusiva, eleganta och starkaste fyradörrarsmodellen i världen. Sannolikt finns det ingen anledning att betvivla det sistnämnda påståendet.