Hoppa till innehåll

OFFICIELL: Mercedes SL med SLK-vibbar

Efter tio år är det dags för en ersättare till Mercedes SL. Nykomlingen får design som inspireras av lilla SLK, supersnåla motorer och många tekniknyheter. SL lanseras lagom till sommaren.

OFFICIELL: Mercedes SL med SLK-vibbar
Designspråket är lite mer vågat än tidigare. Här finns också en del designhälsningar till klassiska Pagoda från 1960-talet och R107-generationen. Den eleganta exteriören har enligt Mercedes klassens mest aerodynamiska former, vilket sänker förbrukningen och vindljudet.

En livscykel på tio år börjar bli ovanligt i bilbranschen, men R230-generationen av Mercedes SL har faktiskt sålts under ett helt decennium. Nu är det dags för en ersättare – R231 – och den bygger på en helt ny plattform.

Grundprincipen är fortfarande densamma: Mercedes SL är tvåsitsig och får V6- eller V8-motorer under huven. Designen uppdateras för att passa in i Mercedes nuvarande modellprogram, och fronten lånar flera designgrepp från både lillebror SLK, storebror SLS (Måsvingen) och fyradörrarscoupén CLS. 

Nya SL blir Mercedes första modell i storskalig serieproduktion att använda karosskomponenter som nästan helt är tillverkade i aluminium. Det innebär att mellan 125 och 140 kilo bantats bort från föregångaren, och nykomlingen är dessutom 20 procent mer vridstyv. 

Två bensinmotorer finns att välja på vid introduktionen. Båda är direktinsprutade och upp till 30 procent mer effektiva med bränslet jämfört med R230-motorerna. Instegsmodell blir SL 350 – som faktiskt verkligen är på 3,5 liter! – med 306 hk och 370 Nm. Här utlovar Mercedes en förbrukning på 6,9 l/100 km. 0–100 km/h går på 5,9 sekunder.

Nästa steg upp blir SL 500 som får Mercedes 4,7-liters dubbelturbo-V8 på 435 hk och 700 Nm. 0–100-tiden kapas till 4,6 sekunder och båda motorerna får 7-växlad automatlåda som standard. Senare är det inte omöjligt att både diesel- och hybridalternativ dyker upp.

Elektroniska fjädringssystemet Active Body Control, nya elektromekaniska Direct Steer och smarta Magic Sky Control finns som tillval. Det sistnämnda låter föraren reglera takets ljusinsläpp – det fällbara glastaket kan göras helt eller delvis genomskinligt.

OFFICIELL: Mercedes SL med SLK-vibbar
Ramen kring glastaket tillverkas numera i magnesium och väger sex kilo mindre än i föregångaren, vilket bidrar till en lägre tyngdpunkt. Taket kan fällas på 20 sekunder.

Mercedes ingenjörer har tagit fram ytterligare två tekniknyheter. I tomrummen inuti dörrarna monteras bashögtalare, som sedan sprider musikens bastoner genom karossen. Systemet kallas Frontbass och utnyttjar karossen som en naturlig ljudförstärkare.

Nästa nyhet är Magic Vision Control som ser till att föraren kan spola rutan även med taket nedfällt. Munstyckena för spolarvätskan är inte längre monterade på motorhuven, utan i själva vindrutetorkarna. Förare som använder sin SL i vårt svenska vinterklimat kan dessutom kryssa för uppvärmda vindrutetorkare och spolarvätskebehållare för ett ännu okänt pris.

Nya Mercedes SL dyker upp hos återförsäljarna under våren eller sommaren 2012. Första premiärvisningen sker på bilsalongen i Detroit i januari.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.