

Efter sju år har det blivit dags för en ny generation Mini – den tredje i ordningen, sedan BMW tog över. Vi har visat flera spionbilder på nykomlingen, men nu är det alltså dags för de första officiella bilderna och faktauppgifterna.
Designen känns igen från de tidigare modellerna. Mini bygger vidare på retrodesignen och vid en första anblick är det svårt att urskilja den nya modellen. De runda backspeglarna och de mittmonterade avgasutblåsen på Cooper S-modellen finns kvar. Strålkastarna har dock fått runda led-ljus, fronten har arbetats om en aning för att förbättra aerodynamiken och de bakre strålkastarna har blivit större.
Under skalet är skillnaderna större. Nya Mini bygger på en helt ny plattform som ska spara vikt och göra bilen billigare för BMW att tillverka. Trots den lägre tjänstevikten har Mini vuxit en hel del, vilket ger bättre innerutrymmen.
Nya Mini Cooper med internkoden F56 är större än gamla Mini (internkod R56) på i stort sett alla punkter. Längden på F56 har ökat med 98 millimeter, bredden med 44 millimeter och höjden har ökat med sju millimeter.
Axelavståndet har sträckts ut något (+ 28 millimeter) och spårvidden är större (fram + 42 millimeter, bak är det + 34 millimeter). Bagageutrymmet i Mini Cooper är fortfarande inte stort, 211 liter, men det är trots allt en ökning med 51 liter jämfört med föregångaren R56 (160 liter). Framstolarna har fått längre justeringsmån och baksätets dyna är 23 millimeter längre.

En annan nyhet är att Mini nu finns med en trecylindrig, direktinsprutad bensinturbomotor på 1,5 liter. Den har 136 hästkrafter och 220 Nm. Mini Cooper S har en fyrcylindrig turbomotor på 2,0 liter som ger 190 hästkrafter och 280 Nm. Det är en ordentlig förbättring jämfört med dagens 184 hästkrafter och 240 Nm.
Nya Mini går också att få med en trecylindrig dieselmotor på 1,5 liter som ger 116 hästar och 270 Nm. Alla motorer går att beställa med automatlåda, och stopp/start är standard.
Till skillnad från dagens modell får nya Mini flera moderna säkerhetssystem som autobroms och en aktiv motorhuv som ska minska risken för skador vid en krock med fotgängare.
Nya Mini dyker upp hos återförsäljarna under våren. Den billigare Mini One samt de snabbare Mini Cooper SD (diesel) och John Cooper Works dyker upp senare.


Nils Svärd: ”Den känns mindre lekfull”
Nya Mini är en av mässans viktigare nyheter. ”The new original” som Mini själva ödmjukt uttrycker det. Visuellt sett är inte tillväxten särskilt framträdande. Fram noterar man generationsskiftet på en ”näbbigare” nos. Kanske inte snyggare än förut, men faktum är att den påminner mer om original-Minin än tidigare New Mini. Det är egentligen bara bakpartiet med de större bakljusen som skvallrar om större yttermått.
Invändigt har Mini mognat. Här märks generationsskiftet tydligast, även om man känner igen sig. Tyvärr (?) har det blivit mindre lekfull och mer vanlig bil över layouten och materialvalen. Fram tycker jag man satt bra redan i föregångaren och det gör man fortfarande. Bak är just takhöjden den stora skillnaden, men även om fotutrymmet kanske är bättre, är det fortfarande uselt.
Likaså bagaget. Visst, det har blivit drygt 50 liter större, men det är fortfarande ett kort lastgolv. Datorväskan för min 13-tums Macbook går precis in på längden.
Slutsats: Mini är en Mini är en Mini. Även om den har växt är det fortfarande en liten bil som prioriterar föraren.
Motorerna i nya Mini
Uppgifterna är hämtade från Minis pressrelease.
Mini Cooper S: 4-cylinder petrol engine with MINI TwinPower Turbo Technology (turbo charging, direct injection, fully variable valve control, variable camshaft control),
capacity: 1 998 cc, output: 141 kW/192 bhp at 4 700 – 6 000 rpm, max. torque: 280 Nm at 1 250 – 4 750 rpm
(300 Nm with overboost),
acceleration (0–100 km/h): 6.8 seconds (automatic: 6.7 seconds),
top speed: 235 km/h (233 km/h),
average fuel consumption*: 5.7 – 5.8 litres (5.2 – 5.4 litres)/100 kilometres,
CO2 emissions*: 133 – 136 g/km (122 – 125 g/km), exhaust emission standard: EU6.
MINI Cooper: 3-cylinder petrol engine with MINI TwinPower Turbo Technology (turbo charging, direct injection, fully variable valve control, variable camshaft control),
capacity: 1 499 cc,
output: 100 kW/136 bhp at 4 500 – 6 000 rpm,
max. torque: 220 Nm at 1 250 – 4 000 rpm
(230 Nm with overboost),
acceleration (0–100 km/h): 7.9 seconds (automatic: 7.8 seconds),
top speed: 210 km/h (210 km/h),
average fuel consumption*: 4.5 – 4.6 litres (4.7 – 4.8 litres)/100 kilometres,
CO2 emissions*: 105 – 107 g/km (109 – 112 g/km).
MINI Cooper D: 3-cylinder diesel engine with MINI TwinPower Turbo Technology (turbocharger with variable turbine geometry, common rail direct injection, max. fuel injection pressure: 2 000 bar),
capacity: 1 496 cc,
output: 85 kW/116 bhp at 4 000 rpm,
max. torque: 270 Nm at 1 750 rpm,
acceleration (0–100 km/h): 9.2 seconds (automatic: 9.2 seconds),
top speed: 205 km/h (204 km/h),
average fuel consumption*: 3.5 – 3.6 litres (3.7 – 3.8 litres)/100 kilometres,
CO2 emissions*: 92 – 95 g/km (98 – 99 g/km), exhaust emission standard: EU6.