

Antalet Minimodeller har exploderat de senaste åren. När BMW återlanserade märket 2001 fanns en enda modell – nu finns bland annat fyrhjulsdrivna Countryman och två olika cabrioletmodeller. Snart lanseras också tredje generationens Mini.
Den nya modellen kommer i åtminstone tre nya varianter, skriver brittiska Autocar – en sedanmodell för Asienmarknaderna, en liten familjebuss i samma stil som nya BMW Active Tourer och i en ny femdörrarsversion.
Volkswagen har de senaste åren investerat enorma summor i plattformen MQB, en slags bygglåda som ligger till grund för många nya modeller i koncernen. BMW planerar att göra på samma sätt med plattformen UKL1.
Än så länge har BMW inte avslöjat några detaljer om hur mycket koncernen investerat i tekniken. ”En helt ny plattform och all utrustning som behövs för fyra olika tillverkningsanläggningar kan inte ha varit billigt”, skriver Autocar.

BMW:s bygglåda kommer med tre olika axelavstånd och minst två olika höjder. Bilarna som bygger på plattformen blir mellan 3,8 och 4,4 meter långa. UKL1 har stöd för laddhybridteknik och BMW:s nya, trecylindriga turbomotor.
Viktigast av allt är att den nya plattformen blir framhjulsdriven – BMW har ju annars gjort sig kända för att hålla hårt i bakhjulsdriften. Men med Minimodellerna har BMW visat att det går att bygga körglada bilar med framhjulsdrift, samtidigt som tillverkningskostnaderna ofta blir lägre. En undersökning visade också för några år sedan att 80 procent av 1-serieköparna inte visste om bilen hade fram- eller bakhjulsdrift.
En annan anledning till att BMW går över till framhjulsdrift är att Minimodellerna inte ensamma kan bära kostnaderna för UKL1-projektet. I klartext innebär det enligt Autocar att BMW ska lansera 12 nya, framhjulsdrivna modeller under de kommande åren – bland annat minisuvarna X1 och X2 samt den nya sportbilen Z2.