Hoppa till innehåll

OFFICIELLT: Jaguar XFR och XKR – med nya V8:or!

Med ny kompressormatad V8-maskin på 510 hästar siktar Jaguar inte bara mot BMW M5 och liknande, man rättar dessutom till ett ”fel” på den utgående SV8-modellen. En riktig diffbroms i bakaxeln ser till att kraften når marken. För att visa vad XFR går för passade Jaguar också på att slå sitt eget hastighetsrekord på Bonneville […]

Med ny kompressormatad V8-maskin på 510 hästar siktar Jaguar inte bara mot BMW M5 och liknande, man rättar dessutom till ett ”fel” på den utgående SV8-modellen. En riktig diffbroms i bakaxeln ser till att kraften når marken. För att visa vad XFR går för passade Jaguar också på att slå sitt eget hastighetsrekord på Bonneville – 363 km/h!

OFFICIELLT: Jaguar XFR och XKR - med nya V8:or!

Både XF (närmast) och XK har blivit uppdaterad inför 2009. Den nya 5,0-liters V8:an är kraftigt förbättrad jämfört med föregångaren och finns som sugmotor med 385 hk vilket utökas till 510 hk med kompressorns hjälp. KLICKA FÖR STÖRRE

OFFICIELLT: Jaguar XFR och XKR - med nya V8:or!

Se Jaguar XFR i vår webb-tv här!

Det tog ett år, men nu är äntligen XFR här. Den gamla kompressormatade V8:an på 4,2 liter och 418 hästar är kastad överbord till förmån för en helt ny motorfamilj, AJ-V8 generation III.
Nya motorn är på 5,0 liter och med kompressorns hjälp nås 510 hästar mellan 6.000 och 6.500 rpm. Vridmomentet på 625 newtonmeter levereras mellan 2.500 och 5.500 varv. Man är alltså på par med värstingarna från Tyskland. Dessutom kompletteras utbudet av en sugmotorversion på samma 5,0 liter som ger 385 hk vid 6.500 rpm och 515 Nm vid 3.500 rpm.

OFFICIELLT: Jaguar XFR och XKR - med nya V8:or!

Alla bilar klär inte i vitt, men XFR och XKR har inga problem alls med denna kulör. Skulle pryda vilken garageuppfart som helst! KLICKA FÖR STÖRRE

Mitt i all denna överdos av pulver har Jaggan optimerats ljudmässigt. På insugssidan stöter man normalt på bullerproblem när det gäller överladdade motorer. Men här jobbar man med rördragningen för att få välljud in i kupén. På avgassidan sitter en bypassventil i ljuddämparna som öppnar mer ju högre avgastrycket blir.
I bakvagnen sitter en riktigt god nyhet. När vi provkörde SV8:an stötte vi på ganska stora problem vad gäller drivgreppet. Den krängstyva vagnen lyfte lite väl mycket på innerhjulet bak med osnygga hjulspinn och därtill avbrott i kraftleveransen på grund av antispinnsystemet.
I XFR monterar man ett riktigt lamellpaket i diffen som också är elektroniskt övervakat beroende på hastighet, styrutslag och gaspådrag. Bäddat för bra skjuts ut ur kurvorna samt härliga lättkontrollerade uppställ, hoppas vi.

OFFICIELLT: Jaguar XFR och XKR - med nya V8:or!

Fronten på XFR är ett av de områden där skillnaderna mot ”vanliga” XF syns bäst. De stora luftintagen i nedre hörnen har svartlackade galler, till skillnad mot den övre grillen. KLICKA FÖR STÖRRE

Stötdämparna var redan innan ställbara, men bara i två lägen. Nu är de istället steglöst varierbara, men det sköts automatiskt. Föraren kan bara välja ett hårdare utgångsläge med en knapptryckning som också påverkar lådans och gasspjällets temperament.
Föraren kan numera klämmas fast bättre, sidostöden i framstolarna är ställbara.

För att visa potentialen i den nya motorn fick Jaguar en kul idé på en lunchrast. Varför inte försöka slå XJ220:ans gamla hastighetsrekord på 217 mph (349 km/h) från 1992? 218 mph blev målet och Bonneville Salt Lake Flats bokades. Och bokades om två gånger på grund av regn. Men till slut fick man till XFR:en. "Varför inte Nardo?" frågar ni kanske. Jo, de nordamerikanska kunderna är mer bekanta med Bonneville och det är här som bilen verkligen måste lyckas försäljningsmässigt.
Rekordbilen var dock endast lätt modifierad: katalysatorerna rensades och remhjulet till kompressorn förminskades. Resultatet blev de cirka 600 hästarna som nog skulle behövas. Karossen sänktes och grillen täpptes igen för att få ner luftmotståndskoefficienten från 0,3 till 0,25 (samma som nya Prius). För att hålla bilen kvar på marken i 300+ km/h monterades en vinge baktill och nästan 150 kilo bly lades i skuffen.

Den officiella sluthastigheten blev 225 mph, 363,11 km/h. Gissa om vi vill prova det med pressbilen som förhoppningsvis dyker upp snart. Men säg inget till Jaguars presschef, Hans Rubinstein!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.