Även en bil med låg förbrukning vid körning kan bli dyr i drift om energiförlusten vid hemmaladdning med laddbox är stor.
Vid laddning hemma används en laddbox som ger växelström som måste konverteras till likström i bilen – och då uppstår det energiförluster.
Den stora tyska bilistorganisationen ADAC har mätt hur stora energiförlusterna är med laddbox genom att köra slut på batteriet och sedan mäta hur mycket energi som går åt för att fylla det. Det gör att vi kan jämföra med netto-kapaciteten och få fram en siffra för energiförlusten.
Det skiljer mer än sex gånger i laddsvinn mellan det bästa och sämsta. Men eftersom yttervärdena är extrema så kan vi konstatera att de tio bästa bilarna förlorar under 10 procent och de tio sämsta bilarna förlorar 20 procent eller mer.
Vi kan konstatera att Volvo XC40 (som nu heter EX40) ligger bland de sämsta. Volkswagens ID-bilar på MEB-plattformen klarar sig därmot bra.
Utöver energiförluster vid konverteringen till likström kan även batteriförvärmning och temperatur orsaka extra energiåtgång. Testet gjordes inomhus vid 23 grader där dessa faktorer inte bör påverka med en laddbox på 22 kW.
ADAC mäter även räckvidden. De bästa i den grenen är BMW iX och Lucid Air med en räckvidd på 610 kilometer.
Bilarna med minst laddförluster
| Modell | Räckvidd enl. ADAC | Batterikapacitet netto (kWh) | Energiåtgång AC-laddning (kWh) | Energiförlust |
| Aiways U6 Prime | 320 | 60,0 | 60,3 | 0,5 |
| Audi e-tron GT quattro | 370 | 83,7 | 86,9 | 3,7 |
| Honda e:NY1 | 320 | 61,9 | 66,3 | 6,6 |
| MG5 Electric M R | 315 | 57,7 | 61,9 | 6,8 |
| Citroen e-C4 X 136 | 310 | 48,1 | 51,8 | 7,1 |
| Cupra Born e-Boost | 295 | 58,0 | 62,6 | 7,3 |
| VW ID.5 Pro Perf | 400 | 77,0 | 83,6 | 7,9 |
| VW ID.4 GTX 4Motion | 310 | 77,0 | 83,7 | 8,0 |
| Hyundai Ioniq 5 4WD | 435 | 77,4 | 84,6 | 8,5 |
| Citroen e-C4 Shine | 260 | 46,0 | 50,5 | 8,9 |
Bilarna med störst laddförluster
| Modell | Räckvidd enl. ADAC | Batterikapacitet netto (kWh) | Energiåtgång AC-laddning (kWh) | Energiförlust |
| Tesla Model 3 | 395 | 57,5 | 68,8 | 16,4 |
| Volvo XC40 Recharge SM ER | 500 | 79,0 | 94,7 | 16,6 |
| Volvo XC40 AWD | 310 | 75,0 | 90,0 | 16,7 |
| MG4 Electric Luxury | 390 | 59,5 | 71,5 | 16,8 |
| Ford Mustang Mach-E ER AWD | 450 | 88,0 | 106,3 | 17,2 |
| Dacia Spring Electric Comfort Plus | 185 | 27,4 | 33,3 | 17,7 |
| Smart #1 Pro+ | 365 | 62,0 | 75,7 | 18,1 |
| Nissan Leaf e+ Tekna | 300 | 56,0 | 68,4 | 18,1 |
| XPeng G9 Performance AWD | 465 | 93,1 | 114,2 | 18,5 |
| Mini Cooper SE | 210 | 28,9 | 37,6 | 23,1 |
Laddförluster hos tio populära bilmodeller
| Modell | Räckvidd enl. ADAC | Batterikapacitet netto (kWh) | Energiåtgång AC-laddning (kWh) | Energiförlust |
| Hyundai Ioniq 5 2WD | 470 | 77,4 | 85,7 | 9,7 |
| Tesla Model 3 LR AWD | 470 | 79,0 | 87,6 | 9,8 |
| Volvo EX30 SM ER | 360 | 64,0 | 71,1 | 10,0 |
| Peugeot e-208 GT | 280 | 47,5 | 53,1 | 10,5 |
| Tesla Model Y LR AWD | 415 | 79,0 | 88,6 | 10,8 |
| Kia EV6 | 470 | 77,4 | 87,4 | 11,4 |
| VW ID.3 Pro S | 450 | 77,0 | 87,0 | 11,5 |
| VW ID.7 Pro | 485 | 77,0 | 87,8 | 12,3 |
| Skoda Enyaq 85x | 435 | 77,0 | 88,0 | 12,5 |
| BMW iX1 xDrive30 | 375 | 64,7 | 75,1 | 13,8 |