Som alla redan noterat blir det ett generationsskifte i höst för Opel Corsa. Opel Corsa är helt ny, men vilar på en plattform som baserar sig på föregående generation. Därför är innerutrymmen, yttermått, axelavstånd och bagagevolym i stort sett oförändrade.
Däremot har Opel bytt ut alla yttre karossdelar och inte en detalj (enligt Opel själva) i inredningen finns kvar från förra generationen. Som vi ser har det blivit en front på nya Corsa som ansluter till Opel Adam. Det tydliga karossvecket, ”hockeyklubban”, markerar släktskapet med Insignia och även Astra (men där är klubban vänd på andra hållet).
På plats i framsätet är det uppenbart att Opel strävat efter en högre, upplevd kvalitetskänsla. Snyggare detaljer överlag även om en del plastytor inte riktigt förmedlar den där upphöjda känslan som Opel pratar om. Men det är ett förtroendeingivande ”tjoff” i dörrarna när man öppnar och stänger. Efter att ställt in framsätet efter mina 182 centimeter hoppar jag in i baksätet och har en liten men tillräcklig marginal mellan knäskålarna och ryggstödet. Glastaket inkräktar inte på huvudutrymmet bak, vilket är tur för där är det inte många centimeter till godo. Sammantaget fullt godkänt för en bilmodell i B-segmentet.
IntelliLink Infotainment, ett system med pekskärm där bilförarens innehåll och appar i den smarta telefonen styrs ut i bilen. IntelliLink är förberett för kommande tekniska system och den utveckling som sker hos mobiltelefontillverkarna. Men redan i dagsläget går det att ansluta sin telefon med iOS eller Android, båda kan röststyras. Bluetooth och Siri Eyes Free kan också användas, liksom BringGo för navigering samt Stitcher och TuneIn för internetradio och podsändningar. I konsollen finns det en Flexdock-parkering och laddstation för smartphones.
Systemet innehåller alltså inte ett navigationssystem, men har man en sådan app i sin telefon går det att få samma guidning i bilen. IntelliLink är inte standard i nya generationen Corsa men ska bli ”attraktivt prissatt” och sannolikt ligga kring 3.000 kronor, i så fall ett tillval som väldigt många Corsa-ägare lär kryssa i.
Nya Corsa får som tillval flera av de hjälp- och säkerhetssystem som vi tidigare bara hittat i de större modellerna. Här hittar vi bland annat bixenon-strålkastare, döda-vinkel-varnare, vägmärkesavläsare, vingelvarnare, automatisk avbländning av helljuset, avståndsvarning till framförvarande fordon, head-up display i vindrutan och däcktrycksövervakning.
Vid den svenska lanseringen strax efter nyår erbjuds det både dieslar och bensinmotorer. Mest spännande är kanske den nya, trecylindriga 1,0 Ecotec Turbo som ska erbjudas i två versioner med antingen 90 eller 115 hk. Båda versionerna ger 170 Nm redan vid 1.800 rpm och har stopp/start-system som standard. Trepipen har också en helt ny, sexväxlad manuell transmission.
Till trepipen kommer tre fyrcylindriga bensinmotorer på 1,2 och 1,4 liter, varav en är den helt nya turbomotorn på 1,4 liter och 100 hk samt 200 Nm. Till de som vill köra diesel finns turbodieslar på 1,3 liter som ger 75 respektive 95 hk. Den sistnämnda är snålast i gänget med ett CO2-utsläpp på 89 g/km men det kommer ännu snålare motorer – som ligger runt 80 g/km – under 2015. Samtliga motorer är givetvis anpassade till de nya EU6-kraven för avgasutsläpp.
För Opel gäller det nu att hjälpa kunderna att få upp ögonen för Corsa. Våra begagnatundersökningar visar att Opelägarna överlag är väldigt nöjda men det gäller att fylla varumärket med lite mer spänst och spänning. Under 2015 får vi se om Opel lyckas med det, nya Corsa borde ge de rätta förutsättningarna och bland småbilarna tillkommer både Adam S och Adam Rocks.