Hoppa till innehåll

Osäkert läge för engelska TVR

Den brittiska sportbilstillverkaren TVR har bekymmer. Blackpool-fabriken ska läggas ner och företagsledningen är förtegen om framtiden. Först började det med att en tredjedel av de anställda varslades om tillfällig arbetsbrist. Men igår gick företagsledningen hos TVR ut och erkände att Blackpool-fabriken ska läggas ner och att de varslade inte ska vänta sig någon fortsatt anställning. […]

Den brittiska sportbilstillverkaren TVR har bekymmer. Blackpool-fabriken ska läggas ner och företagsledningen är förtegen om framtiden.

Först började det med att en tredjedel av de anställda varslades om tillfällig arbetsbrist. Men igår gick företagsledningen hos TVR ut och erkände att Blackpool-fabriken ska läggas ner och att de varslade inte ska vänta sig någon fortsatt anställning.

Osäkert läge för engelska TVR
Slutet kan vara nära för TVR Tamora.

Att Blackpool-produktionen skulle upphöra var känt redan förra året. Men nu har alltså saken tagit en allvarligare vändning och rykten gör gällande att det bara är en tidsfråga innan TVR måste kasta in handduken.
Från företagsledningen har det hittills bara kommit en offentlig kommuniké som är ytterst luddig om framtiden, även om detta förstås kryddas med det vanliga snömoset om hur övertygade man är om TVR:s framtid. Var produktionen ska förläggas efter att Blackpool-fabriken stängts nämns till exempel inte.
TVR startade redan 1947 av Trevor Wilkinson, från Blackpool. I början på 80-talet fick TVR en nystart då Peter Wheeler tog över som ensam ägare. 1998 startade en produktionsanläggning i Malaysia. TVR såldes 2003 sedan till ryska ägare. Stora investeringar i produktion och utveckling har gjorts men det kanske ändå var otillräckligt. Produktionen hos TVR har alltid varit blygsam, aldrig över 1.500 bilar per år.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.