Hoppa till innehåll

PARIS: Lyxhybriden kollar att du hänger med

Världens första hybridbil med V8-motor kan beskådas i Lexusmontern på Parissalongen, som öppnar på lördag. Bland mycket ny teknik ingår en kamera från Göteborg som kollar att föraren inte tänker på annat under körningen. Under våren 2007 börjar Lexus sälja världens hittills lyxigaste och starkaste hybrid. Men LS 600h visas redan på Paris-salongen. (Klicka för […]

Världens första hybridbil med V8-motor kan beskådas i Lexusmontern på Parissalongen, som öppnar på lördag. Bland mycket ny teknik ingår en kamera från Göteborg som kollar att föraren inte tänker på annat under körningen.

PARIS: Lyxhybriden kollar att du hänger med
Under våren 2007 börjar Lexus sälja världens hittills lyxigaste och starkaste hybrid. Men LS 600h visas redan på Paris-salongen. (Klicka för större bild).

Lexus säljer redan två lyxiga hybridmodeller: suven RX400h och sedanen GS 450h. Nästa år tillkommer bilvärldens starkaste och lyxigaste hybrid i och med LS 600h.
En femliters V8-motor kombinerad med en kraftig elmotor betyder en effekt på ”mer än 435 hästkrafter”. Lexus liknar drivpaketet vid en V12-motor med bränsleekonomin hos en V6:a. Enligt Lexus ska den fem meter långa bilen klara sig på 0,95 liter milen vid blandad körning. Den är konstruerad för att klassas som Super Ultra Low Emission vehicle (SULEV) i USA, vilket enligt Lexus betyder att den är cirka 70 procent renare än sina närmaste konkurrenter.

PARIS: Lyxhybriden kollar att du hänger med
LS 600h är först i världen med att ha även huvudstrålkastarna uppbyggda med lysdioder.

I skrivande stund finns inga närmare detaljer om tekniken i drivsystemet, annat än att bilen har luftfjädring och konstant fyrhjulsdrift och att kraftöverföringen är helt steglös och elektroniskt kontrollerad.
LS 600h är fullpackad med ny teknik. Ett system håller med en kamera koll på förarens blick, samtidigt som två kameror övervakar vägen framför bilen. Om ett hinder av något slag upptäcks på vägen och föraren samtidigt tittar åt sidan, slår systemet larm med ljud och blinksignal. Reagerar inte föraren inom en viss tid, börjar bilen själv att bromsa.
Kamerasystemet är utvecklat av Göteborgsföretaget Smart-Eye, där man tror att liknande system kommer till allt fler bilar inom några år. Göteborgarna räknar med att Smart-Eye-systemet utvecklas så att det i en nära framtid även kan väcka en förare som somnar vid ratten.
Andra smarta lösningar: automatisk fickparkering – bilen sköter ratten och föraren gas och broms. Det hårddiskbaserade navigationssystemet är röststyrt, och i USA kan man få satellitradiomottagare för XM-systemet fabriksmonterad. LS 600h är också först i världen med strålkastare som helt och hållet är uppbyggda med lysdioder (LED) i stället för xenongaslampor.
Den förlängda L-versionen (515 cm, med axelavståndet 310 cm) kan fås med separata baksäten som har inbyggd värme, kylning och massage. Stolarna är elektriskt ställbara på alla ledder och den väl tilltagna bakre mittkonsolen har utfällbara bord i ädelträ. Bildskärmar för dvd-anläggningen kan fällas ner från taket. Solskydden i bakdörrarna är motordrivna.
Lexus hävdar att modellen är en av världens tystaste i kupén – ”kanske den allra tystaste”. Lexus LS 600 h och 600h L börjar säljas våren 2007, som 2008 års modell.

PARIS: Lyxhybriden kollar att du hänger med
Liksom på hybridbilen Toyota Prius kan man på en central display se kraftflödets fördelning i varje ögonblick. (Klicka för större).

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.