Under den gångna Formel 1-säsongen blev det tydligt att Red Bulls dominans utmanades av McLaren, Ferrari och Mercedes.
Frågan är vad som skiljer deras koncept från Red Bulls och hur det kan påverka teamets framtid. Ingenjören och expertkommentatorn Jonas Jarlmark Lyhammar ger sin analys.
– Sergio Perez är en vass förare, men han behöver en bil som är lättkörd. Helt klart var Red Bull inte lättkörd på slutet. Han kvalade dåligt och kunde knappt racea med den. Red Bull kan ha förlorat sin stabilitet, menar Jarlmark.
Läs också: Perez talar ut om Red Bull-sveket: ”Allt gick så snabbt
Aerodynamiska utmaningar påverkar Red Bulls prestanda
En av de största utmaningarna Red Bull står inför är bilens aerodynamiska egenskaper. Jarlmark pekar på detaljer i aerodynamiken som avgör hur bilarna beter sig i kurvor:
– När du bromsar och svänger in vill du att tyngdpunkten av downforce ska vara på en viss plats i bilen. Om den varierar blir det svårare att pricka instyrningen. Jag tror att Red Bull hamnat i en situation där deras bils downforce-beteende är för ojämnt.
Liam Lawson tar över – men är han rätt val?
Inför 2025 ersätter Liam Lawson Sergio Perez i Red Bull-stallet. Men hur vet teamet att han kommer prestera bättre?
– Det handlar om hur bra förare hanterar bilar som inte är optimala. De flesta kan köra en understyrd eller överstyrd bil till sin gräns, men det är svårare med en bil som hela tiden växlar beteende, förklarar Jarlmark.
Red Bull har tillgång till omfattande data från Lawsons race i VCARB, både i regn och torrt. Det ger en indikation på hur han hanterar bilens variationer under olika förhållanden.
– Ur den datan går det att bedöma hur bra han är på att hantera bilens variationer. Dessutom kan simulatorn användas för att stressa fram den här typen av situationer, säger Jarlmark.
Läs också: Årets sämst bevarade F1-hemlighet? Lawson ersätter Perez
Kan Lawson utmana Verstappen?
Om Red Bull kan lösa sina balansproblem och om Lawson är rätt förare för uppdraget återstår att se.
En sak är dock klar: försprånget är inte lika stort längre, och McLaren, Ferrari och Mercedes är redo att slå till om Red Bull tappar ytterligare mark.
Vill du veta mer om Jonas Jarlmarks tekniska analys inför säsongen? Håll utkik efter det kommande F1-magasinet!