
Strax efter årsskiftet fick vi de första bilderna och uppgifterna på nya Peugeot 308 SW, eller ”SportWagon” som man gärna vill att vi ska läsa ut namnet. Men förutom den imponerande lastvolymen på 610 liter, enligt VDA-normen, var det inte så många hårda fakta vi fick kring Peugeot 308 SportWagon.
När nu Genèvesalongen och premiärvisningen närmar sig berättar Peugeot mer om 308 SW. Precis som alla andra biltillverkare måste Peugeot anpassa sig till de skärpta miljökraven i avgasnormen Euro 6 – vilket innebär nya eller moderniserade motorer.
”PureTech” är namnet på den nya, trecylindriga familjen av bensinmotorer. De blir alla överladdade med turbo och är byggda för att ge ett brett och starkt vridmoment i det område där man oftast kör – mellan 1.500–3.500 rpm.
Först ut till Peugeot 308 SW är 1,2 PureTech med 130 hk och 230 Nm. CO2-utsläppet i 308 SportWagon är 109 g/km, vilket är 21 procent mindre jämfört med en fyrcylindrig bensinmotor med motsvarande effekt. Senare i höst kommer även 1,2 PureTech med 110 hk, men där finns inga CO2-siffror ännu.
”BlueHDi” är samlingsnamnet för Peugeots nya dieselmotorer där man kombinerar SCR-katalysator och partikelfilter för att reducera kväveoxidutsläppen (NOx), den tuffaste utmaningen i Euro 6. Nya 1,6 BlueHDi ger 120 hk, 300 Nm från 1.750 rpm och i kombination med manuell sexväxlad låda blir CO2-utsläppet i Peugeot 308 SportWagon endast 85 g/km. Därmed är Peugeots rymliga kombi nere på nivåer som tidigare bara förknippat med hybrider och små citybilar. Svensk miljöbilsklassning är inte klar ännu men borde inte vara några problem.
Peugeot 3308 SportWagon erbjuds också med den större 2,0 BlueHDi med 150 hk i toppeffekt och ett maximalt vridmoment på 370 Nm vid 2.000 rpm. Den nya dieselmotorn har i 308 SW, med manuell låda, ett CO-utsläpp på endast 99 g/km. Som tillval finns en sexstegad automatlåda från Aisin som höjer CO2-utsläppet med blygsamma 5 g/km. Beroende på tjänstevikt (ej klart) kan kanske även denna modell bli klassad som miljöbil i Sverige.
Det innovativa ”HYbrid Air” har vi berättat om förra året då både Peugeot och koncernbrodern Citroën visade upp sina konceptbilar. Istället för att lagra återvunnen bromsenergi i ett batteripaket arbetar HYbrid Air med komprimerad luft som samlas i trycktankar. Den första seriemodellen hos Peugeot med HYbrid Air blir crossovern 2008, som får tekniken om två år.
Peugeot tänker också bygga in HYbrid Air i kommersiella transportbilar i B- och C-segmentet, den typ av företagsfordon som mestadels används i stadstrafik av hantverkare och budfirmor. Vid stadskörning kan nästan all bromsenergi återvinnas med HYbrid Air och förbrukningen sjunker med 45 procent.
Mer information om Peugeot 308 SportWagon finns i den svenska pressreleasen (klicka på länken för att ladda hem som pdf-dokument).
Läs också:
Intervju med Karim Mokaddem, projektledare för HYbrid Air hos Peugeot.
Mer information:
Peugeots svenska pressrelease för 308 SportWagon (klicka för att ladda hem pdf-dokumentet).