Gamla Peugeot 407 går snart i graven, liksom 607. De ersätts båda av en helt ny modell – Peugeot 508. I Genève ska vi få en försmak på den nya modellen och den döps till ”5 By Peugeot Concept Car.” Här ser vi också, för första gången, Peugeots nya ”familjeface”.
Konceptbilen ”5 By Peugeot” visar alltså den nya frontdesign som ska känneteckna modellerna i framtiden. Grillen är lite inspirerad av konceptbilen SR1. KLICKA FÖR STÖRRE
Unique selling proposition (eller "Unique Selling Point", USP) är ett försäljningsuttryck för de unika egenskaper som gör att man väljer en vara framför andra alternativ på marknaden. När vi provkörde Peugeot 407 första gången – med stora förväntningar – ställde vi oss frågan vilka "USP" som bilen har. Svaret var: inga!
Peugeot 407 är ingen dålig bil men den utmärker sig inte positivt på något område. Däremot skulle man lite elakt kunna påstå att designen är en av de mest framtunga som finns på marknaden. På hemmamarknaden har 407:an haft sina framgångar men i Europa har modellen haft svårt att hävda sig mot Passat, Mondeo, C5, Laguna, med flera.
Kan nya 508:an väcka habegär på ett sätt som nuvarande 407/607 inte kunnat? Peugeots designer Gilles Vidal har erkänt att man inte gjort en elegant bil på mycket länge, men nu ska det bli ändring på det. KLICKA FÖR STÖRRE
Något radikalt måste alltså göras och nu ser vi de första bilderna på hur Peugeot tänkt sig att slå in en ny kil i den övre mellanklassen. Gamla 407 får ingen fortsättning som "408" och samma sak gäller för lyxsedanen 607 som inte heller varit någon storsäljare. Istället använder sig Peugeot av den lediga 500-nomenklaturen och skapar den helt nya 508. Fast konceptbilen har man döpt till "5 By Peugeot Concept Car."
Som vi kan se är det ett helt nytt designspråk på "5 By Peugeot Concept Car" jämfört med 407/607. Den stora, leende hajgrillen är ersatt av ett elegantare "ansikte" och redan på första raden i Peugeots pressrelease skriver man att detta är vad vi har att vänta som familjärt kännetecken för modellerna i framtiden. En förbättring jämfört med förut? Tja, smaken är ju alltid olika men ni läsare har chansen i kommentatorfältet nedan att skriva vad ni tycker.
Konceptbilen har strålkastare med LED-teknik och – som det ser ut i alla fall – varselljus (som snart blir lagkrav inom EU). Det nya Peugeot-lejonet på motorhuven går inte att missa. Notera också vindrutan som sträcker sig upp över hela taket. KLICKA FÖR STÖRRE
Konceptbilen är förstås fulladdad med den senaste miljötekniken från Peugeot, det snart seriemässiga "HYbrid4" drivpaketet. En 2-liters dieselfyra ger 163 hk till framhjulen och elmotorn på 37 hk ger bakhjulen sin drivförmåga, alltså har man vid behov en fyrhjulsdriven bil med sammanlagt 200 hk. Bränsleförbrukningen anges till 3,8 l/100 km och koldioxidutsläppet är bara 99 g/km.
Tekniskt baserar sig 508 på samma plattform som koncernbrodern Citroën C5, vilket bådar gott. Måttmässigt är 508:an längre än vi tidigare trodde – hela 486 centimeter. Bredden anges till 188 och hjulbasen till 281 centimeter. Genom att dra ut 508:an på längden ger den inte alls samma framtunga intryck som 407:an. Med denna nackdel borta återstår det att se vilka "USP" som Peugeot byggt in i 508:an, men de väntar vi med tills vi provsuttit bilen i Genève om två veckor.
Mer om 508:an och dess olika modellvarianter finns att läsa i en utförlig artikel på den här länken.



