Svenska bilköpare sväljer laddhybrider som i få andra länder. De senaste åren har försäljningen av laddhybridbilar ökat enormt, inte minst eftersom de är förmånliga som tjänstebil.
Mitsubishi Outlander hade länge den svenska marknaden i princip för sig själv, men den blev senare omkörd av Volkswagen Passat. Nu har även Kia Optima och flera andra gett sig in på den viktiga marknaden.
Snart kommer ytterligare en ny utmanare i form av Peugeot, som lanserar tre laddhybridmodeller: 508 med sedan- och kombikaross samt suven 3008.
Grunden blir en bensinmotor på 1,6 liter som har anpassats för att kunna samarbeta med en elmotor, och den skickar kraften genom en ny åttastegad automatlåda.

Peugeot ska lansera tre versioner av laddhybriddrivlinan. Dels en framhjulsdriven och dels en fyrhjulsdriven (båda med 225 hästkrafter). Dessutom kommer en särskild version av suven, Peugeot 3008 GT, med totalt 300 hästkrafter.
Batteripaketet är placerat under baksätet och ger en räckvidd på fem mil enligt WLTP-körcykeln. En siffra som borde räcka för de flesta, men som ändå knappast är klassledande: Kia Optima har över sex mils räckvidd och flera biltillverkare pratar om betydligt längre räckvidd än så.
Peugeots laddhybrider ska dyka upp i Sverige under andra halvåret 2019.




