Hoppa till innehåll

Peugeot + Citroën + Mitsubishi = sant?

PSA-koncernen har officiellt bekräftat att man för förhandlingar med Mitsubishi om ett eventuellt, strategiskt partnerskap. Syftet med samgåendet mellan Peugeot/Citroën och Mitsubishi ska vara att snabba på utvecklingen av elbilar. Lika som bär och det beror förstås på att de två elbilarna Peugeot iOn och Citroën C-Zero delar så väl teknik som yttre design med […]

PSA-koncernen har officiellt bekräftat att man för förhandlingar med Mitsubishi om ett eventuellt, strategiskt partnerskap. Syftet med samgåendet mellan Peugeot/Citroën och Mitsubishi ska vara att snabba på utvecklingen av elbilar.

Peugeot + Citroën + Mitsubishi = sant?

Lika som bär och det beror förstås på att de två elbilarna Peugeot iOn och Citroën C-Zero delar så väl teknik som yttre design med Mitsubishi i-Miev. Båda ska börja säljas i Frankrike under andra halvan av 2010.

Renault har haft ett långvarigt och fruktsamt samarbete med Nissan, vilket lett till gemensam teknikutveckling och sparade kostnader. Nu ser det ut som vi snart ser ett nytt exempel på samgående mellan Japan och Frankrike, men den här gången hos den andra stora bilkoncernen, PSA.

Under torsdagen bekräftade PSA-koncernen det som ryktats en tid, nämligen att man förhandlar om ett strategiskt partnerskap med Mitsubishi Motor. Enligt de uppgifter som förekommit i japanska media kan det handla om ett delägande på 30 – 50 procent i Mitsubishi Motors – som i sin tur får en andel i PSA.

Ett partnerskap mellan Mitsubishi och Peugeot/Citroën ses som en logisk fortsättning på det samarbete som redan existerar. Mitsubishi kan utnyttja gemensamma plattformar för framtida modeller och kan använda PSA-dieslarna på de marknader där dieselalternativ är helt nödvändiga för att lyckas (= Europa).

Mitsubishis tidigare partnerskap med Chrysler upphör gradvis när Fiat tar över kontrollen i USA och därför behövs en ny partner för att kunna dela på utvecklingskostnader.

Samtidigt kan Peugeot och Citroën spara tid i utvecklingen av nya hybridmodeller och elbilar. Mitsubishi Motors huvudägare Mitsubishi Corporation har en majoritetsandel i en av Japans ledande batteritillverkare, "Lithium Energy Japan", som bland annat tillverkar batteripaketet till Mitsubishi i-Miev. Den senare ska nästa år börja säljas i Frankrike som Citroën C-Zero och Peugeot iOn.

Båda de två stora bilkoncernerna i Frankrike satsar hårt på hybridteknik och rena elfordon. Den satsningen stöds av franska staten som ska investera 25 miljarder kronor i främst en infrastruktursatsning för att bygga fem miljoner laddstationer i Frankrike för elbilar. Franska staten stimulerar dessutom leverantörerna genom att köpa in elbilar, målet är att beställa 50.000 elbilar till offentlig verksamhet under 2010.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.