Peugeot har nu officiellt bekräftat att en GTi-version av eldrivna e-208 är på väg. Det meddelade den nya chefen Alain Favey under ett pressmöte, där han betonade att företaget vill återknyta till sitt arv och göra körglädje till en central del av varumärket igen.
– Vi kommer att återinföra GTi på e-208 så snart som möjligt. Det är ett beslut vi har tagit – Peugeot GTi är tillbaka, sa Favey till brittiska Autocar.
Det innebär inte bara en återkomst för GTi-bokstäverna – utan även märkets första riktiga prestandabil med eldrift. Den nya modellen blir Peugeots första GTi sedan 308 GTi försvann ur modellprogrammet 2021.
Läs också: PROV: Peugeot 408 Hybrid 225
Samma teknik som Abarth – men snabbare?
Även om specifikationerna ännu inte är bekräftade, pekar mycket på att Peugeot e-208 GTi kommer att använda samma teknik som nya Abarth 600e, som bygger på samma e-CMP-plattform. Det innebär en framhjulsdriven elmotor på 237 hästkrafter med Torsen-differential, vilket ger Abarth-modellen en 0–100-tid på 6,2 sekunder.
Men eftersom Peugeot e-208 är både lättare och lägre, finns chans att GTi-versionen kan pressa tiden under 6,0 sekunder.
Autocar spekulerar även i att en ännu vassare specialutgåva – i stil med tidigare 208 GTi by Peugeot Sport – kan bli aktuell, likt hur Abarth erbjuder en 278-hästars “Scorpionissima”-version.
Läs också: PROV: Peugeot e-3008 – 70-milaren!
GTi-satsningen signalerar sportig framtid
Favey säger att GTi-satsningen även handlar om att återupprätta Peugeots identitet:
– Det här är en signal om att vi vill återskapa kopplingen till vår historia och motorsporten. Vi vill att våra bilar ska ge genuina körupplevelser – både för föraren och passageraren.
Fler GTi-modeller kan följa
E-208 GTi blir startskottet, men Favey utesluter inte fler sportmodeller:
– Vi börjar med 208:an och lyssnar på vad kunderna tycker. Inga andra GTi-modeller är planerade just nu, men vi stänger inte dörren för det.
Vad tycker du? Är det rätt väg att gå att återuppliva sportmodeller i eldrivet format? Kommentera gärna!