Peugeots första crossovermodeller kom 2009. Quartz Concept ger nu en vink om modellutvecklingen. Korta överhäng betyder att så stor del som möjligt av den 4,5 meter långa karossen kommer passagerarna till godo. Dörrarna är av saxtyp och b-stolpar saknas.
Interiören består av en flera oväntade material, naturliga och återvunna. Ett exempel är en vulkanisk bergarten basalt som används till mittkonsolen. Basalt bildas när magman tränger upp ur jordskorpan och kyls.
För första gången i ett fordon används en digitalt vävd textil. Textilen är vävd med polyesterfiber, samma typ av återvunnen plast som används för att göra vattenflaskor. Även delar av betydande tjocklek kan processas för att bli mjukt, vilket minskar behovet av skum som normalt används.
Ett mönster av linjer skapar en känsla av att vara i rörelse genom att ständigt skifta utseende.
Fyra separata säten med synligt ”skelett” och fyrpunktsbälte. Kompakt ratt och alla kontroller nära till hands är kännetecken för Peugeots förarorienterade och intuitiva i-Cockpit.


Drivlinan bjuder på totalt 500 hästkrafter där en bensinmotor kompletteras med två elmotorer. Bensinmotorn på 1,6 liter och 270 hästkrafter och 330 Nm i maximalt vridmoment är utvecklad av motorsportavdelningen Peugeot Sport.
Både bak- och framaxel driver en 85 kW stark elmotor. 400-voltsbatteriet laddas under retardation och hjälper den sexväxlade automatlådan med växlingarna.
Antisladdsystemet hanterar bromskraftsfördelningen mellan de fyra hjulen för stabilitet och optimering av batteriladdningen.
Quartz har tre körlägen: ZEV har en räckvidd på 50 km med fulladdat batteri, Road-läget använder förbränningsmotorn och den främre elmotorn för maximal laddning, Race-läget utnyttjar kraften i motorn och båda elmotorerna. Diffbromsar fördelar drivkraften mellan hjulen individuellt beroende på grepp och får ut det mesta av chassiet.


