
Peugeot vill förstås inte fokusera på de ekonomiska problemen på ”hemmasalongen” i Paris som drar igång senare i september. Därför lanseras ett nytt koncept – Onyx – med hybriddrivlina. Konceptbilen är ritad av norske designern Per Ivar Selvaag.
Först fanns det bara fyra bilder och en (väldigt intetsägande) film på Peugeot Onyx, men sedan tillkom fler bilder och fakta. Just Per Ivar Selvaags designspråk ska spridas vidare till resten av modellprogrammet. Chassit är tillverkat av kolfiber och väger bara 100 kilo. Men på utsidan har Selvaag gjort annorlunda materialval med skärmar och dörrar i koppar. Metallen är blankpolerad men obehandlad och lär därmed anta en grönskimrande patina med tiden, ungefär som koppartak. Övriga karossdelar är av mattlackerad kolfiber.
Peugeot släppte under tisdagen också de tekniska detaljer om Onyx som får en mycket kraftfull, 3,7-liters diesel V8-motor på 600 hästkrafter. Tillsammans med en elmotor på 80 hk ska det ge blixtrande snabba prestanda, samtidigt som förbrukningen ska vara förhållandevis måttlig. V8:an verkar på bakhjulen och elmotorn driver framhjulen, ett ”omvänt” HYbrid4-system. Fler detaljer om Onyx finns i faktarutan nedtill med Peugeots pressrelease.
PRESSRELEASE: Peugeot Onyx Concept
Quasar, Proxima, Oxia, 907… Peugeots superbilar har alltid väckt uppmärksamhet – och nu är det dags igen: Onyx är en högteknologisk superbil med kolfiberstruktur, hybridteknik och mittmonterad V8 turbodiesel. Peugeots passion för innovativ teknik är lika gammal som företaget – 202 år – och omfattar såväl cyklar som skotrar, bilar och kommersiella fordon. Onyx Concept Bike och Concept Scooter är ytterligare bevis för detta.
Den senaste superbilen från Peugeot, ritad av den norske designern Per Ivar Selvaag, har en synnerligen vass karossform med material och färger som kontrasterar på ett slående sätt. Skärmar och dörrar är tillverkade för hand av koppar. Metallen är polerad spegelblank men är obehandlad och kommer med tiden att få en naturlig patina. Övriga karossdelar är av mattlackerad kolfiber.
Flera Peugeottypiska designelement känns igen bland annat från RCZ, till exempel bakljusen med ”tre klor”, ”dubbelbubbel”-taket och takbågarna av aluminium. Både taket och rutorna är gjorda av plexiglas (PolyMethyl MethAcrylate), en slags plast som är både lättare och reptåligare än glas. Luftmotståndskoefficienten är låga 0,30.
Superbil med prestanda i alla aspekter
Bilens grundstruktur är gjord av kolfiber, väger bara 100 kg och består av endast tolv delar. Motorn är en HYbrid4-konstruktion bestående av dels en 3,7-liters V8 HDi dieselmotor som levererar 600 hästkrafter till bakhjulen via en sexväxlad sekventiell låda, dels en elektrisk motor som tar vara på den kinetiska energin vid inbromsningar och omvandlar den till 80 extra hästkrafter.
Onyx är 465 centimeter lång, 220 bred, 113 centimeter hög och väger bara 1 100 kg. Vikt/ effektförhållandet är två kg per hästkraft. Bromsskivorna är av kolfiber och har 380 millimeter diameter fram och 355 millimeter bak. Chassit är uppbyggt som på en Formel 1-bil med dubbla triangellänkar och centralt monterade fjädrar och stötdämpare. De specialutvecklade däcken, 275/30 fram och 345/30 bak, kommer från Michelin och sitter på 20 tum höga fälgar.
En innovativ körupplevelse
Dörrarna har en sofistikerad mekanism där det yttre kopparskalet separeras från dörrens ram vid öppning. Interiören är klädd i filt som komprimerats och sträckts så att den täcker hela cockpiten utan sömmar eller skarvar. Passagerarutrymmet är uppbyggt av kolfiber och bildar tillsammans med filtinklädnaden en enhet som normalt uppnås av separata komponenter: ljudisolering, golv, tak och de skålade sätena.
De ytor som utgör sittdynor och ryggstöd etc är polstrade under filtklädseln, som är gjord av återvinningsbar ull. Instrumentpanelen är konstruerad av ”Newspaper Wood”, alltså ett träliknande material gjort av återvunnet tidningspapper. På mittkonsolen finns en bränslemätare av munblåst glaskristall.
Onyx Concept Bike: Effektiv supercykel
Onyx Concept Bike är en så kallad CLM-cykel (tidsträningscykel) som inspirerats av superbilen Onyx. Ram, hjul och sadelstolpe är tillverkade av kolfiber. Kablar, bromsar och batteri är helt integrerade i ramen. Batteriet ger ström till ”instrumentpanelen” som föraren bland annat använder för att skifta växel.
Onyx Concept Scooter är en supertrike som kan fungera både som motorcykel och skoter. Designen är släkt med Peugeots bilar. Bakhjulet är i en dimension som normalt bara återfinns på supersportmotorcyklar: 200/50 R17.
Onyx Concept Scooter är en plug in-hybrid som kombinerar en förbränningsmotor 400 cm3 med elmotor. Tillsammans ger de en maxeffekt på cirka 60 hk (45 kW) och ett maximalt vridmoment på 58 Nm, vilket räcker för en toppfart på 150 km/h. I sportläget är förarens position framåtlutad för maximal körupplevelse. I ”Urban mode” är sittställningen mer upprätt och anpassad för körning i tät trafik. Motorcykeln förvandlas till en skoter och utrymmet mellan sätet och fronten kan användas till ett borttagbart förvaringsutrymme som rymmer ett par hjälmar eller en enklare weekendpackning.
Både Onyx Concept Scooter och Onyx Concept bike har mattsvart lackering med inslag av koppar för att lyfta fram de tekniska lösningarna. Även hjälmar i samma stil hör till.