Hoppa till innehåll

”Krisen är inte över – 2013 blir ännu värre”

Eurokrisen skrämmer många nybilsköpare och den minskade försäljningen har fått bilindustrin i gungning. Men forskare i Tyskland hävdar i en ny studie att vi bara sett början på eländet, nästa år sjunker försäljningen ytterligare och återhämtningen kan dröja till 2015. Krisen kan också rita om kartan över bilindustrin i Europa, hävdar forskarna.

”Krisen är inte över – 2013 blir ännu värre”
Allt färre vågar köpa en ny bil när eurokrisen och skuldberget fortsätter. Den minskade försäljningen drabbar alla, men vissa mer och andra mindre.

Professor Ferdinand Dudenhöffer har lett en ny studie från ”Center Automotive Research” (CAR) vid universitetet i Duisburg-Essen. Enligt deras analys påverkas bilförsäljningen av eurokrisen och skuldbördan i flera år framåt. Krisen kan också ändra balansen mellan biltillverkarna i Europa där de tyska företagen vinner marknadsandelar på bekostnad av de i Italien och Frankrike.

”Enligt vår prognos blir årets bilförsäljning i Europa den sämsta sedan 1993,” säger professor Ferdinand Dudenhöffer i sin kommentar till studien. ”Vi ser heller inte att krisen bedarrar i år, vi är fortfarande bara i början på krisen.”

”Krisen är inte över – 2013 blir ännu värre”
Professor Ferdinand Dudenhöffer spår att det först måste bli sämre innan det kan gå mot det bättre igen.

Studien från ”Center Automotive Research” visar en prognos för bilförsäljningen till nästa år på endast 11,9 miljoner bilar i Europa. Långt från den ”normala” nivå kring 14-15 miljoner bilar som marknaden i Europa brukar omfatta och även under CAR:s prognos för 2012 på 12,1 miljoner bilar.

Effekten av skuldkrisen blir också långvarig, skriver forskarna i studien, och kan påverka försäljningen negativt fram till 2015 – och inte ens då blir återhämtningen lika bra som fjolåret 2011 (13,1 miljoner bilar).

De biltillverkare som har en majoritet av sin försäljning i Europa drabbas hårdare än de som exporterar en större andel. Speciellt Peugeot, Citroën, Renault och Fiat har drabbats hårt och kommer att fortsatt vara försvagade, även efter att krisen bedarrat och man dragit ner på kapaciteten. Fiat har redan meddelat att man senarelägger vissa modellanseringar och enligt Ferdinand Dudenhöffer innebär det att man tappar marknadsandelar.

Vinnaren i detta sammanhang är VW-koncernen och Ferdinand Dudenhöffer tror att de kan öka sin marknadsandel i Europa från nuvarande 25 procent till 30 inom några år. Krisen inom bilindustrin fortplantar sig även till de företag som levererar komponenter, där kan upp till 25 procent slås ut förutspår studien från ”CAR”.

”Krisen är inte över – 2013 blir ännu värre”
Sergio Marchionne, koncernchef för Fiat, hävdar att VW Group utnyttjar eurokrisen och prisdumpar marknaden. Klicka på bilden för att läsa mer.

I en kommentar till tidningen Handelsblatt säger Ferdinand Dudenhöffer att krisen i Europa ritar om kartan för bilindustrin:

”Den europeiska bilindustrin förändras markant, de nordliga länderna blir starkare på bekostnad av de södra tillverkarna.”

En liknande, dyster analys stod branschtidningen Automotive News Europe för som tror att krisen i Europa kan innebära en halv miljon förlorade jobb (klicka på länken för att läsa mer). Lars Holmqvist, före detta vd för den europeiska leverantörsorganisationen CLEPA, målade upp en dyster bild av framtiden för den europeiska bilindustrin:

”En halv miljon arbetstillfällen lär försvinna från bilindustrin i Europa innan slutet på nästa år. I första hand blir det de visstidsanställda som förlorar sina jobb, den gruppen är idag cirka 1,5 miljoner av de totalt 7 miljoner personer som bilindustrin sysselsätter i Europa”, sa Lars Holmqvist till Automotive News.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.