Hoppa till innehåll
Recharge

Polestar 2 uppdateras – snabbare och smartare teknik

Ny färg, bättre ljudsystem och vassare infotainment i nya modellåret.

Modellår 2026 av elbilen Polestar 2 innebär bland annat en uppgraderad processor för infotainmentsystemet, nytt ljudsystem som tillval, och möjligheten att ladda utan att vifta med appar eller kort. Det visuella får också ett litet ansiktslyft – lagom till att konkurrensen hårdnar i segmentet.

Infotainment som hänger med

Den tidigare lite sömniga mittskärmen har fått ett nytt chip, som ska ge bättre flyt i menyer och snabbare appstarter. Snapdragon-plattformen ligger bakom uppdateringen, en lösning som även används i flera andra bilar – och som faktiskt borde varit på plats redan från start.

OBS: Trots att infotainment är en av huvudnyheterna, saknas bilder på det nya systemet i pressmaterialet. Vi tolkar det som att uppdateringen skett mer i kod än i design.

Som tillval går det nu att klicka i ett ljudpaket med 14 högtalare och 1 350 watt. Tillverkaren? En aktör från high-end-hyllan. Prislappen? Runt 22 000 kronor. En lösning för dem som vill att bilen låter bättre stillastående än när den körs.

Närbilder på högtalare från Bowers & Wilkins i Polestar 2, instrumentpanel och dörr.
Premiumljudet är både hörbart och synligt – i alla dörrar. Foto: Polestar

Ny kulör och lite nya knappar

Färgen Dune ersätter Jupiter i lacklistan – tänk sandfärgad metallic, lagom för stadsjungeln. Nya femekrade fälgar och en quiltad interiör i Charcoal finns också att välja. För dem som tycker att förändring sitter i sömmarna.

Polestar 2 i grå metalliclack, vy från sidan
Sidoprofilen förblir densamma – men färgen heter inte längre Jupiter. Foto: Polestar
Framsäten i Polestar 2 med svart MicroTech-klädsel och gult bälte
Interiören uppdateras med ny klädsel – och under skalet sitter en snabbare processor. Foto: Polestar

Nu erbjuds även Plug & Charge – tekniken där bilen identifierar sig själv vid laddning. Tanken är att slippa appar, kort eller QR-kod-limbo. Något vissa konkurrenter, som BMW och Mercedes, haft tillgängligt ett tag redan.

Modellen finns att beställa från 599 000 kronor – beroende på val av drivlina och tillbehör. Uppdateringarna är dock inte standard. Så välj rätt, eller välj bort. Kanske blir det billigare ljud och snabba menyer i en Tesla istället?

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Polestar

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.