Modellår 2026 av elbilen Polestar 2 innebär bland annat en uppgraderad processor för infotainmentsystemet, nytt ljudsystem som tillval, och möjligheten att ladda utan att vifta med appar eller kort. Det visuella får också ett litet ansiktslyft – lagom till att konkurrensen hårdnar i segmentet.
Läs också: TEST: BYD Seal, Polestar 2, Tesla Model 3
Infotainment som hänger med
Den tidigare lite sömniga mittskärmen har fått ett nytt chip, som ska ge bättre flyt i menyer och snabbare appstarter. Snapdragon-plattformen ligger bakom uppdateringen, en lösning som även används i flera andra bilar – och som faktiskt borde varit på plats redan från start.
OBS: Trots att infotainment är en av huvudnyheterna, saknas bilder på det nya systemet i pressmaterialet. Vi tolkar det som att uppdateringen skett mer i kod än i design.
Som tillval går det nu att klicka i ett ljudpaket med 14 högtalare och 1 350 watt. Tillverkaren? En aktör från high-end-hyllan. Prislappen? Runt 22 000 kronor. En lösning för dem som vill att bilen låter bättre stillastående än när den körs.

Ny kulör och lite nya knappar
Färgen Dune ersätter Jupiter i lacklistan – tänk sandfärgad metallic, lagom för stadsjungeln. Nya femekrade fälgar och en quiltad interiör i Charcoal finns också att välja. För dem som tycker att förändring sitter i sömmarna.


Nu erbjuds även Plug & Charge – tekniken där bilen identifierar sig själv vid laddning. Tanken är att slippa appar, kort eller QR-kod-limbo. Något vissa konkurrenter, som BMW och Mercedes, haft tillgängligt ett tag redan.
Modellen finns att beställa från 599 000 kronor – beroende på val av drivlina och tillbehör. Uppdateringarna är dock inte standard. Så välj rätt, eller välj bort. Kanske blir det billigare ljud och snabba menyer i en Tesla istället?