Pressmeddelandet från Polestar är nästan en spegling av Volvos utskick om uppgraderingen av EX90. Båda bilarna får 800 voltsteknik från modellår 2026 (MY26). Det ger möjlighet att ladda upp till 350 kW om man kör fyrhjulsdrivet jämfört med 250 kW tidigare.
För den bakhjulsdrivna versionen av Polestar 3 höjs laddningen till 310 kW.
Nya batterier och starkare elmotor
Med det nya elsystemet följer även nya batterier från CATL på 92 kWh för den tvåhjulsdrivna versionen och 106 kWh för de fyrhjulsdrivna.
Polestar har också slängt in en ny kraftfullare bakre elmotor i samtliga versioner som levererar 333 hästkrafter (245 kW).
För att minska förbrukningen när inte all effekt behövs i de fyrhjulsdrivna versionerna kan den främre elmotorn kopplas fri från framaxeln. Styrningen har förbättrats något med nya krängningshämmare.
8,5 gånger snabbare centraldator
En annan likhet med EX90-uppdateringen är att alla Polestar 3, även levererade, får en ny kraftfullare centraldator som har kapacitet för kommande funktionen. Beräkningsförmågan ökar från 30 till 254 TOPS. Redan levererade bilar får sin centraldator kostnadsfritt utbytt på verkstad.