– Vi vet att det inte alltid är roligt och spännande att köra själv – den här tekniken innebär att våra kunder skulle kunna aktivera autonom körning när de vill, vilket gör alla framtida resor angenäma, säger vd Thomas Ingenlath i ett pressmeddelande.

Polestar 4 har precis börjat säljas i Kina och de första leveranserna sker i slutet av året. Nästa är det äntligen dags för Sverigepremiär. De nyblivna Polestar 4-ägarna får dock vänta ett tag innan de kan slappna av bakom ratten tack vare systemet Chauffeur från teknikföretaget Mobileye. Systemet kommer inte att finnas i bilarna från start utan implementeras längre fram i produktionen.
– Jag är verkligen nöjd med hur produktionsförberedelserna för Polestar 4 avancerar. Ett samarbete med Mobileye kan avsevärt driva på innovation i vår elektriska suvcoupé Polestar 4, säger Thomas Ingenlath.

Chauffeur-systemet kan sköta körningen helt på motorväg utan att föraren har ögonen på vägen. På andra vägar behöver föraren övervaka den autonoma körningen. Detta innebär att systemet är på nivå tre utav fem möjliga på SAE Internationals (Society of Automotive Engineers) skala. Nivå tre brukar också kallas ”den första självkörande nivån”. Lägre nivåer handlar mer om assisterad körning.
