Nu har Polestar publicerat den första livscykelanalysen för Polestar 4. Den visar några intressanta siffror.
Den kommande elbilen Polestar 4 tillverkas i Geely Holdings SEA-fabrik i Hangzhou Bay i Kina, där man arbetar med flertalet ”gröna” processer. Bland annat solceller och användning av råvaror från smältverk som använder vattenkraftel.
Siffrorna som redovisas här är från ”vagga till grind”, det vill säga koldioxidavtrycket från materialanskaffningen till att slutprodukten står färdig inför leverans.
Analysen visar att Polestar 4 har det lägsta koldioxidavtrycket av alla Polestar-modeller hittills: 19,4 ton CO2e vid lanseringen.
Detta gäller Polestar 4 Standard range Single motor. Long Range Single motor-versionen har en aningen högre siffra på 19,9 ton och Long range Dual motor-alternativet ligger på motsvarande 21,5 ton CO2e.
– För att stödja vårt netto noll-mål har vi satt upp koldioxidbudgetar för alla våra modeller, säger Fredrika Klarén, Head of Sustainability på Polestar, enligt en pressrelease från tillverkaren.
– Under hela produktutvecklingen av Polestar 4 har dess koldioxidbudget påverkat allt från materialval till fabrikens energikällor. Att redovisa livscykelanalysen gör det möjligt för oss att visa att vi kan sträva mot netto noll – ett ton CO2e åt gången.
