Polestar redovisar väldigt positiva försäljningssiffror. Försäljningen av elbilar under det första halvåret ökade med 125 procent jämfört med tidigare. Sammanlagt sålde man 21 200 elbilar, vilket nästintill motsvarar försäljningen för hela 2021.
Volvos dotterbolag, som under förra månaden börsnoterades på Nasdaq, sålde 29 000 bilar förra året. Till 2025 har man ett mycket ambitiöst mål då man vill sälja 290 000 bilar.
Men trots de jättestarka försäljningssiffror under det första halvåret kommer man nog inte att nå målet för 2022, som är att sälja 65 000 bilar. Polestar säger att pandemin varit en orsakande faktor, då fabriken i Kina påverkades av nedstängningar i landet.
Trots produktionproblemen har marknadsexpansionen gått väldigt bra för Polestar. Man har nu ökat till 25 marknader från 19 i slutet av 2021. Bland de viktigaste nytillskotten hittar vi Spanien och Portugal. I slutet av 2022 vill man befinna sig på sammanlagt 30 marknader, där bland annat Italien och Israel ligger på listan.
– Jag är mycket säker på att det starka momentum vi har sett i år gällande varumärkeskännedom och försäljningssiffror kommer att accelerera kraftigt under de kommande åren när fler banbrytande bilar avslöjas, meddelar Polestarchefen Thomas Ingenlath.
Polestar har fått ett lyft bland annat tack vare avtalet med hyrbilsföretaget Hertz Global Holdings. I april meddelade hyrbilsföretaget att de kommer att köpa 65 000 bilar från Polestar under de kommande fem åren.
För att ytterligare öka produktionen och nå sina kommande leveransmål inför man nu ett andra skift i Luqiaos fabrik i Kina.
Man är väl medveten om att framtida försäljningsmål kommer att påverkas av hur pass lyckad försäljningen av den kommande Polestar 3 blir. Modellen kommer tillsammans med Volvos nya SUV att byggas i USA i fabriken nära Charleston, som ligger i South Carolina.