Hoppa till innehåll

Polisen köper in synkade drönare: ”Ren vinstaffär”

Håll avståndet och kör inte över heldragen linje. Det är de enklaste knepen om du inte vill uppleva polisens nya vapen: en drönare med filmkameror som är synkad med fartkamerorna. ”Det här har vi längtat efter länge”, säger polisen.

Polisen köper in synkade drönare:
Så här skulle polisens nya drönare kunna se ut. Den ska förses med två högupplösta filmkameror och gyroskop. Det är alltså ingen billig affär, men polisen hoppas kunna skriva ut stora bötesbelopp. Illustration: auto motor & sport

Med start nästa år får trafikpolisen i Stockholm ett nytt vapen i jakten på bilförarna som du retar upp dig på. Polisen har nämligen fått ett särskilt tillstånd från EU att testa drönare i aktiv tjänst.

auto motor & sport har tagit del av ett dokument från EU som du kan läsa längre ned, och som visar att det finns ett lockande motiv till att köpa in drönare: att skriva ut böter till förare som beter sig illa i trafiken.

Varje drönare har två högupplösta kameror, en inbyggd dator och ett gyroskop som håller den stadig även om det blåser. Datorn förses med en inbyggd algoritm som kan se om bilen kör över heldragen linje eller om bilen ligger för nära bilen framför.

Premiär för ANPR: Polisen filmar din bil

Här ska drönarna användas

Drönarna kan bara användas på vägsträckor med fartkameror. Polisen ska också fokusera på vägar med högt trafiktryck. Vägarna som blir aktuella är 274 Vaxholmsvägen, 276 Åkersberga-Boda, 268 Upplands Väsby-Vallentuna, 261 Ekerövägen samt 226 Huddingevägen.

Men eftersom drönarna enbart kan se bilarna ovanifrån har de ingen möjlighet att identifiera föraren. Därför synkas drönarna trådlöst med fartkamerorna. Det innebär att om drönaren har ”flaggat” en bilförare som exempelvis ligger för nära bilen framför, fotograferas både bilen, föraren och registreringsskylten av en fartkamera längre fram.

Polisen köper in synkade drönare:
Drönarna behöver en fartkamera för att fungera, och förutom de fasta fartkamerorna fungerar det också med de flyttbara på släp. Samtliga fartkameror har försetts med trådlöst nätverk för att kommunicera med drönarna. Foto: Ulf Nilsson/Mimbild AB

På sikt kan drönarna också få en uppdaterad algoritm som ser bilförare som åker i mittfilen när de egentligen borde köra i högerfilen.

”Det här har vi längtat efter länge. De undersökningar vi gjort visar att bilar som håller för litet avstånd och kör över heldragen linje orsakar många onödiga olyckor. Med de synkade drönarna ska vi komma tillrätta med det här”, säger Torsten Wahdebring, trafikpolismästare i Stockholm.

När auto motor & sport når honom är han på en trafiksäkerhetskonferens i Seattle för att berätta om försöket. Han är missnöjd med att projektet är avslöjat.

Polisen visar nya vapnet i jakten på olagliga bilförare
Så känner du igen en civil polisbil – här är knepen

● Vad kostar försöket?

”Det får kosta vad det kostar, tycker jag. Själva hårdvaran kostar omkring 35.000 kronor, sedan behöver vi mycket folk som skriver algoritmer och administrerar hela försöket. Totalt tror jag det går på 10–15 miljoner. Vi siktar på att få in minst 20 miljoner i böter nu under försöksperioden så det blir rena vinstaffären.”

● Vad tror du bilisterna tycker om att bli filmade ovanifrån utan att de vet om det?

”Nu vet de ju om det, när du skriver om det. Ärligt talat kan vi inte bry oss så mycket om det heller. Sköter man sig i trafiken har man inget att vara orolig för.”

Men den åsikten håller inte Lisela Eriksson-Pageus med om. Hon är gästprofessor på Södertörns högskola, expert på integritetsfrågor och forskar om anonymitet i trafiken.

”Det här är helt åt helvete om du frågar mig. Polisen har ingen rätt att göra detta och om de ändå hade det måste de meddela varenda bilist om att de blir filmade. EU har verkligen trampat i klaveret den här gången. Jag ska starta en Facebookgrupp för att lyfta det här ämnet hos allmänheten”, säger hon.


Polisen köper in synkade drönare:
Klicka för att se en större version av det inscannade EU-dokumentet.
Polisinsats mot "mittfilsåkare": "Vi kommer att bötfälla"
Premiär för ANPR-systemet: nu filmar polisen din bil

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.