I Sport Chrono-paketet ingår bland annat PTV (Porsche Torque Vectoring) som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften. Ingår gör även däcktemperatursindikatorn som visar när däcken uppnått optimal temperatur.
Tillsammans med den manuella växellådan erbjuder Sport Chrono-paketet också ett system för automatisk varvtalsanpassning.
”När föraren växlar ner ger den här funktionen automatiskt ett litet gaspådrag för att öka motorns varvtal och anpassa det till växellådans högre hastighet på den lägre växeln, för smidigare nedväxlingar och för att undvika lastväxelreaktioner”, skriver Porsche.
Med manuell låda i nya 911 Carrera S avklaras 0–100-sprinten på 4,2 sekunder och toppfarten uppges till 308 km/h. Tjänstevikten är 1 555 kilo, vilket är 35 kilo mindre än PDK-versionen.

Samtidigt kommer en rad nya utrustningsalternativ som tidigare inte erbjudits till 911-serien – däribland Porsche InnoDrive – som tillsammans med PDK, kan förutse och optimera bilens hastighet upp till tre kilometer i förväg.
”Med navigationsdata som grund, beräknar den de optimala värdena för fartökning och inbromsning och aktiverar dem med hjälp av motorn, PDK och bromssystemet”, skriver Porsche i sitt pressmeddelande.
Ett annat utrustningsalternativ som erbjuds till nya 911 är Smartlift, ett system för automatisk justering av frontspoilern, vilket höjer fronten med upp till 40 millimeter vid behov.
För den som vill piffa sin 911 extra mycket kan välja till ”Läderpaket 930”, som är en hyllning till första 911 Turbo. Paketet innehåller kontrastsydda mittsektioner på sätena, quiltade dörrpaneler, och såklart en massa läderdetaljer.