När Porsche meddelade att sugmotorn i 911 Carrera och 911 Carrera S ersätts med en turbomotor fick en del auto motor & sport-läsare säkert kalla kårar. Många verkar vara oroliga för att det karaktäristiska motorljudet ska försvinna.
Nu har det dykt upp ett antal Youtubefilmer från Hockenheimring där vi kan höra hur den nya turbomotorn låter. Och kanske var all skepsis obefogad? ”Den låter lika bra eller till och med lite bättre än nuvarande 911 Carrera S med sugmotor”, tycker åtminstone sajten GT Spirit.
Enligt vår reporter på plats, Pär Brandt, stämmer det att karaktären inte försämrats till det sämre. Snarare tvärtom. Standard avgassystem har en ventil som öppnar upp flödet vid när gaspedalen trycks ner hastigt och det finns inget konstgjort ljud, varken i högtalarna eller på något annat sätt. Sportavgassystemet, som är tillval, har ändrören i mitten, och även där finns det ventiler som öppnas och reglerar ljudmängd och karaktär. Du som ska beställa en ny 911 – välj till sportavgassystem!
Nu är det upp till dig – klicka igång filmerna och skriv i kommentarsfältet eller rösta med gasa/bromsa-frågan vad du tycker.
3,0-litersmotorn har 370 hästkrafter och 450 Nm i 911 Carrera. Ett steg upp finns 911 Carrera S med 420 hästkrafter och 500 Nm (med samma motorvolym). Turbomatningen ger en flack vridmomentskurva – vridet finns tillgängligt mellan 1.700 och 5.000 r/min. Motorerna går att varva till 7.500 r/min.