Jodå, bilderna som läckte ut här om dagen på Porsches grymmaste gatversion i 997-serien var Porsches egna. Nu bekräftas att motorn är på fyra liter, ger 500 hästar och att 600 bilar ska byggas och säljas för 1.759.000 kronor.
Ryktesuppgifterna om en sista "värsting" från Porsche med 997-karossen har florerat länge. På torsdagen släpptes all information, inklusive en handfull officiella bilder.
Det handlar om en uppborrad version av GT3 RS, och som namnet antyder är cylindervolymen här 4,0 liter – den största boxer som någonsin suttit i 911-serien (gatlegal). Effekten – utan turbo – är exakt 500 hästkrafter vid 8.250 r/min, och vid 5.750 varv nås momentmaximum på 460 newtonmeter. Det gör boxern till den starkaste, gatlegala sugmotorn Porsche byggt någonsin med en effekt på 125 hk/liter. Missa inte den fyra minuter långa filmen ovan från Porsches testbana i Weissach och njut av motorljudet i boxern!
Med 500 häatar och 2,72 kg/hk kan 997-värstingen klara Nordslingen på 7 minuter och 27 sekunder.
Den redan lättade GT3 RS-karossen har lättats ytterligare på denna extrema gatlegala version, och med 2,72 kg/hk handlar det om svårslagna acc-siffror: 0-100 klaras på 3,9 sekunder och 200 km/h når man på under tolv. Toppfarten är densamma som hos GT3 RS "standard": 310 km/h.
Bakvingen och ”flics” i fronten gere totalt ett extra marktryck på 190 kilo.
Genom höggradigt utnyttjande av kolfiber (stolar, framskärmar, fronthuv) och bakre fönster av plast, har vikten bantats till 1.360 kilo med full tank.
För att hålla markgreppet har GT3 RS 4,0 försetts med en extrastor vinge bak och unika "flics" vid framhjulen – lösningar som vid toppfart pressar bilen mot underlaget med 190 kilo extra.
Detta, plus en varvbaneoptimerad sexväxlad manuell låda, gör att denna värsting klarar Nürburgrings nordslinga på 7:27.
Porsche GT3 RS 4,0 börjar säljas i Tyskland i juli och grundpriset där inklusive moms är 178.596 euro, priset i Sverige blir 1.759.000 kronor.
Med kolfiber i framskärmar, fronthuv och stolar väger GT3 RS 4,0 bara 1.360 kg fulltankad.



