Hoppa till innehåll
Recharge

Porsche hyllar Hyundai – lånar idéer till kommande elbil

Porsche erkänner att Hyundai visat vägen för eldrivna sportbilar. Nu tar tyskarna efter oväntade lösningar för att höja körupplevelsen.

När en av världens mest traditionsbundna sportbilstillverkare plötsligt berömmer Hyundai höjer man på ögonbrynen.

Det var exakt vad som hände när Frank Moser, som ansvarar för Porsche 718 och 911, berättar att märket lärt sig mycket efter att ha kört Hyundai Ioniq 5 N flera gånger, enligt Drive.

Och det stannade inte där. Även GT-chefen Andreas Preuninger, känd för att försvara Porsches renläriga sportbils-DNA, var skeptisk till en början. Men när han slog på N Grin Boost och 641 hästkrafter levererades utan pardon kom reaktionen direkt: Wow. Ett ögonblick som fick Porsche att omvärdera hur en elbil faktiskt kan kännas.

Gimmickar lockar

Det som imponerade mest var inte kraften utan upplevelsen. Hyundai har valt en teatralisk och rolig väg för att göra elbilar mer engagerande. N e-Shift simulerar en åttastegad dubbelkopplingslåda med riktiga kraftpauser, och N Active Sound+ skapar motorljud som följer körläget.

Många entusiaster har avfärdat systemen som gimmickar, men Porscheingenjörerna såg något annat: ett sätt att ge föraren en känslomässig koppling som går bortom fysik och siffror.

Resultatet blir att Porsches nästa generation eldrivna sportbilar, 718 Boxster och Cayman som kommer 2027, får liknande lösningar. Porsche planerar ett paket i stil med Sport Chrono där köparen kan välja simulering av växlingar, ljudprofiler och syntetiskt boxerljud inspirerat av märkets klassiska sexcylindriga motorer. Prislappen ser ut att hamna kring minst 25 000 kronor.

Föraren ska kunna växla mellan helt tyst elbilskörning och ett läge som ger mer drama, ljud och känsla. Moser förklarar det enkelt: kunden ska själv få välja om bilen ska vara ren och tyst eller om den ska underhålla.

Det här är också en rejäl vändning internt. Så sent som 2024 avfärdade Porsche tekniken med argumentet att artificiella växlingar gör bilen sämre. Men efter att ha jämfört med Ioniq 5 N gång på gång har märket bytt fot. Hyundai används nu som riktmärke för hur en eldriven sportbil ska kännas, inte bara hur den ska gå.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Hyundai / Porsche

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.