Porsche tar ett historiskt steg när man 2028 lanserar en helt ny SUV, internt kallad M1, som ersätter den bensindrivna Macan.
För första gången i märkets 94-åriga historia får en produktionsmodell ett fyrhjulsdriftsystem med tydlig framhjulsbias, enligt Autocar.
Det är ett radikalt brott med Porsches filosofi. Sedan 1931 har märkets bilar i huvudsak byggts kring bakhjulsdrift, även fyrhjulsdrivna modeller har haft kraftfördelningen mot bakaxeln.
Läs också: Vi har provkört nya Porsche Macan E
Tvilling till Audi Q5
Den nya SUV:en utvecklas tillsammans med nästa generation Audi Q5 och bygger på Volkswagen-koncernens Premium Platform Combustion (PPC).
I stället för att som tidigare kraftigt modifiera tekniken för att skapa en bakhjulsdriven känsla, väljer Porsche nu att i stort sett behålla Audis Quattro Ultra-system i oförändrad form.
Resultatet blir en bil där framhjulen driver till vardags, medan bakhjulen kopplas in först när sensorer känner av risk för slir.
Läs också: Porsche-chefen: Vår affärsmodell fungerar inte längre
Strategiskt skifte
Beslutet är en del av Porsches plan att möta en vikande efterfrågan på elbilar.
Den eldrivna Macan har sålt under förväntan (drygt 25 800 bilar globalt första halvåret 2025), och bolagets vinst föll med hela 67 procent under samma period.
Därför väljer Porsche nu att snabbspåra utvecklingen av en ny bensinmodell. VD Oliver Blume har beskrivit M1 som en ”typisk Porsche i sitt segment” men tydligt åtskild från Macan EV.
Produktionen väntas starta 2028. Två fabriker utvärderas: Audis anläggning i Mexico samt Porsches egen fabrik i Leipzig, där dagens Macan byggs.
Läs också: PROV: Porsche Taycan facelift – blåsångest