Hoppa till innehåll

Porsche Panamera sätter nytt rekord på Nordschleife

Nya Panamera kör genom ’Green Hell’ på 7:24,17 minuter, ett nytt rekord för lyxbilsklassen med förbränningsmotorer och hybrider.

Förra fredagen satte Porsche testförare Lars Kern en ny rekordtid på 7:24,17 minuter för lyxbilsklassen med förbränningsmotorer och hybrider, i framtidens toppmodell av Panamera-serien.

En Porsche Panamera GTS parkerad på en racerbana. (AI text)
Porsches testförare Lars Kern.

Lars Kern har tidigare satt klassrekord på Nordschleife 2016 och 2020 i Panamera, senast i Panamera Turbo S (7:29,81 minuter). ”På Nordschleife är bilens tvärdynamiska egenskaper särskilt viktiga,” kommenterar Kern. ”Nya Panamera har gjort betydande framsteg på detta område. Speciellt i tekniskt krävande kurvsekvenser, som mellan ’Hohe Acht’ och ’Brünnchen’, svarar den med märkbart större smidighet.”

Porsche Macan GTS kör nedför en racerbana. (AI text)
Nya Panameran är över fem sekunder snabbare runt Nordslingan.

Den nya Panameras varvtid, över fem sekunder snabbare än föregående modell, understryker den konsekventa vidareutvecklingen av den fyrdörrars sportbilen. Dess elektriskt stödda åttacylindriga förbränningsmotor möjliggör imponerande körprestanda, men detta är inte den enda orsaken till den förbättrade varvtiden.

En Porsche Cayenne Cayenne e-tron kör på en racerbana. (AI text)
Kurvtagningen och stabiliteten är på en helt nivå i nya Panameran.

”Kraftöverföringen, aerodynamiken, chassit, de nya ultra-high-performance-däcken från Michelin – många aspekter har bidragit till denna bästa tid,” tillägger Kern. Bilen håller sig parallell med vägen hela tiden. Dess kurvtagning och karossstabilitet är på en helt ny nivå. Som förare ger detta mig en bra känsla och understryker ytterligare att vår utveckling inte bara erbjuder maximalt dagligt körkomfort, utan också gör en verklig skillnad på Nürburgring Nordschleife.”

En grupp personer poserar för ett foto tillsammans med en Porsche Cayman GTS. (AI text)
Gänget bakom rekordet.

För att skydda föraren var Panamera utrustad med en racingsits och den obligatoriska säkerhetsburen, men i övrigt motsvarade den serieversionen. Michelin Pilot Sport Cup 2 med dimensioner 275/35 ZR 21 fram och 325/30 ZR 21 bak utvecklades speciellt för Panamera.

Läs även:

Provkörning av Porsche Panamera

Intervju med Porsches rekordförare Lars Kern

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Porsche

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.