Hoppa till innehåll

Porsche patenterar 18-cylindrig motor med trippel-turbo

Utvecklingen av förbränningsmotorer har inte upphört. Porsche har utvecklat en ny motorfamilj med tre cylinderrader.

Genom att fördela cylindrarna på tre rader med 60 graderas vinkel mellan raderna kan Porsche göra en 18-cylindring motor utan att den blir för lång.

Enligt Porsches patentansökan som uppmärksammats av sajten Carbuzz kan konstruktionen också användas för färre cylindrar. Kanske vill Porsche göra en ovanligt kompakt V12:a?

Ritning över Porsches W18-motor.
Cylinderraderna sitter med 60 graders vinkel från varandra. Det ska ge ett bättre luftflöde och högre effekt. Illustration: Porsche

En turbo per cylinderrad

För varje cylinderrad finns ett avgasdrivet turboaggregat. Porsche skriver i ansökan att en fördel med konstruktionen är att luften sugs in i en rak linje som ger mindre friktionsförluster. De menar också att motorn ger mer effekt per kubikliter än andra konstruktioner.

Kanske är detta motorn för uppföljaren till hypersportbilen Porsche 918 Spyder? Eller är det bara ännu en skrivbordsprodukt?

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Porsche

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.