Hoppa till innehåll

Premiär: Lotus Emira får hårdtrimmad AMG-motor

Geely-ägda Lotus har avtäckt sin sista bil med en förbränningsmotor: Emira. Under bakluckan ska en AMG-motor ruva, utom på de första bilarna som byggs.

Wiggo Björck

Lotus, den anrika brittiska sportbilstillverkaren på den gamla flygbasen RAF Hethel i Norfolk, ägs sedan 2017 av den kinesiska Volvo-ägaren Geely. Likt resten av gruppens bilmärken ska de bli helelektriska under det ”sena 2020-talet”. 2019 visade man upp den 2.000 hästkrafter starka, helelektriska hypersportbilen Evija som nu närmar sig produktion.

Nu kommer det som man lovar bli den sista Lotusen som någonsin säljs med en förbränningsmotor. Lotus Emira ersätter dagens åldrade Lotus Elise vars tredje generation hängt med sedan 2011 (grundkonstruktionen är från 1996).

LÄS: Lotus Elise Sport 240 Final Edition: Ett sista farväl

– Det är den mest kapabla väggående Lotusen som någonsin rullat genom Hethels fabriksportar, säger Lotus vd Matt Windle i ett uttalande.

Premiär: Lotus Emira får hårdtrimmad AMG-motor
Lotus Emira mäter 4,412 mm på längden, vilket är aningen längre än konkurrenten Porsche 718 Cayman.

Sedan Geely köpte Lotus har det ryktats att Lotus kommande förbränningsmotoriserade bil skulle bli en laddhybrid med en Volvo-bensinfyra men så blir ej fallet. De första exemplaren av Emira som byggs kommer vara en så kallad ”First Edition”.

Dessa ska ha samma Lotus-trimmade och kompressormatade 3,5-liters Toyota 2GR-FE V6-motor som dagens Exige och Evora och gå att få med antingen en manuell eller automatväxlad låda (båda med sex växlar).

Effekten i Toyotamotorn ska vara 400 hästkrafter och 430 Newtonmeter och 0–100 km/h ska ta ”mindre än 4,5 sekunder” för den som bäst 1.405 kg tunga Emira som byggs på ett nytt aluminiumchassi.

Premiär: Lotus Emira får hårdtrimmad AMG-motor
Den centralt monterade, 10,25-tum stora pekskärmen är något vi aldrig sett i en Lotus tidigare. Bilen ska även bland annat ha en adaptiv farthållare och elstolar.
Premiär: Lotus Emira får hårdtrimmad AMG-motor
Lotus Emira blir likt Elisen den ersätter tvåsitsig, men bakom sätena ska det finnas 208 liter med utrymme, plus ytterligare 151 i bakluckan.

Om det låter tungt för en Lotus (Elise Sport 240 Final Edition väger 929 kg fulltankad) är det för att Emira ska bjuda på mer komfort och modern teknik än tidigare modeller. Det lär göra den attraktiv till en bredare marknad än tidigare och Hethel-fabriken har nyligen uppgraderats och moderniserats för att öka produktionskapaciteten. Årsproduktionen ska på sikt bli 5.000 bilar och i år siktar man på att bygga 1.600.

Premiär: Lotus Emira får hårdtrimmad AMG-motor

AMG-motor endast med två pedaler

Istället för Volvo blir det Mercedes AMG-division som kommer bidra med en motor, mer specifikt ”världens mest kraftfulla radfyra” som idag återfinns i Mercedes-AMG A35 och A45. Geely äger nämligen även en andel i Mercedesägarna Daimler. 2,0-litersmotorn kommer initalt att vara nedtrimmad till 365 hästkrafter.

På sikt ska mer kraftfulla versioner släppas vars effekt kommer närma sig de 421 hästkrafterna motorn presterar i värstingen A45 S.

Premiär: Lotus Emira får hårdtrimmad AMG-motor

Smolket i bägaren för den gamla skolans entusiaster är att AMG-motorn endast kommer att erbjudas med två pedaler och en dubbelkopplingslåda. Vi misstänker att det rör det sig om den 7-stegade i Mercedes-AMG A35 och A45.

I hemlandet Storbritannien lovas prislappen bli mindre än 60.000 brittiska pund, eller 714.000 kronor. Hur långt under miljonen det eventuellt betyder att bilen kommer att kunna säljas för i Sverige för återstår att se.

Ansvarig utgivare och digital förlagsredaktör på Story House Egmont som ger ut auto motor & sport. Utbildad journalist som innan dess arbetade som digital redaktör på ams. Skriver om bilar, bransch och industri.

Email: wiggo.bjorck@automotorsport.se
Credits
Foto: Lotus

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.