När Suzuki gör entré på den elbilsmarknaden så tar de sikte på det billigaste segmentet. Renault 4 blir en direkt konkurrent.
Det brukar innebära tvåhjulsdrift. Men Suzuki är nära förknippat med fyrhjulsdrift och eVitara går att beställa med antingen fram- eller fyrhjulsdrift. Den förstnämnda är bland de billigaste tvåhjulsdrivna och den andra är den billigaste fyrhjulsdrivna elbilen på marknaden.

Basmodellen får ett batteri på 49 kWh som ger en räckvidd på 344 kilometer enligt WLTP. Framhjulen drivs av en elmotor 144 hk. Värmepump och hemmaladdning med trefas (11 kW) är standard.
Suzuki eVitara har inte utvecklat bilens plattform själva utan köper in den från Toyota. Det är samma som i Toyota Urban Cruiser som ännu inte kommit till Sverige.
Det går också att beställa eVitara med ett större batteri på 61 kWh som ger 426 km räckvidd med framhjulsdrift (175 hk) eller 395 km med fyrhjulsdrift och 184 hk. Dragvikten är 750 kg.

Priser Suzuki eVitara
Grundmodellen med det lilla batteriet kostar från 389 900 kronor. Med större batteri hamnar priset på 419 900 kronor och med fyrhjulsdrift på 459 900 kronor.