Äntligen kan vi lyfta av täcket på Saab 9-3 Turbo X Limited Edition, även kallad Black Turbo. Specialmodellen ska tillverkas i en begränsad serie på 2.000 bilar och utmärks bland annat av en helsvart inredning. Den 280 hk starka V6:an gör att bilen sticker iväg från 0 till 100 på 5,7 sekunder, mycket tack vare Haldex XWD-system med elektronisk diffbroms. Du kan få Black Turbo i vilken färg som helst – bara du väljer svart!
Saab firar 30 år med turboteknik genom att bygga en specialmodell – Black Turbo! ”Tyvärr” ligger motoreffekten kvar på Aero-nivå, det vill säga 280 hk och 400 Nm. Nog finns det plats för lite mer?! KLICKA FÖR STÖRRE
Saab firar sin trettioåriga historik inom turboteknik genom att lansera Saabs Turbo X Limited Edition, även kallad ”Black Turbo”.
Bilen visas upp för första gången idag, den 11 september, exakt trettio år efter det att Saab i Frankfurt överraskade bilvärlden genom att lansera sin första bil med turboladdning. Den satte en ny trend som kom att få många efterföljare bland andra tillverkare.
Black Turbo kommer som sedan och kombi, men ska inte byggas i mer än 2.000 exemplar totalt. KLICKA FÖR STÖRRE
Med 400 Nm i vridmoment från en 280 hästkrafters 2,8 V6 turbomotor, blir Turbo X den vassaste prestandabilen i Saabs nya, faceliftade 9-3-serie (modellen är ändrad på över 2.000 punkter).
Turbo X Limited Edition finns tillgänglig både som Sport Sedan och SportCombi och blir själva huvudpunkten i lanseringen av Saab XWD, det smarta systemet från Haldex som inte bara ger fyrhjulsdrift utan också via den elektroniska diffbromsen, ”eLSD”, kan styra kraftfördelningen mellan bakhjulen.
Den elektroniska diffbromsen ger en helt ny möjlighet att stabilisera bilen vid undanmanöver eller körning på halt underlag. Den elektroniska diffbromsen är standard på Black Turbo men blir ett tillval på övriga XWD-modeller.
Den nya beteckningen att komma ihåg – turbo X! Men glöm inte att kryssa i rutan för ”eLSD”, den elektroniska diffbromsen. KLICKA FÖR STÖRRE
Fördelarna med XWD är mest märkbara vid landsvägshastighet. Data från ABS/ESP-sensorer som mäter hjulens rotationshastighet, styrvinkel, samt bilen girvinkelhastighet samlas in av styrenheten hos XWD-systemet. Bakhjuldrift kan kopplas in omedelbart för att balansera över- eller understyrningstendenser och förbättra stabilitet och väghållning.
Förarens möjlighet till kontroll förstärks ytterligare på Turbo X genom användandet av eLSD. Det är första gången en elektroniskt styrd differentialbroms förekommer i detta segment av marknaden. Den utnyttjar data från bakhjulens sensorer för avläsning av rotationshastighet och kan överföra upp till 40 procent av drivmomentet mellan drivaxlarna till det hjul som för tillfället har bäst grepp. I hård kurvtagning dämpar den girtendenserna och får bakändan på bilen att smidigt följa framhjulens riktning.
För att fullt ut utnyttja fördelarna med XWD har chassit på Turbo X sänkts tio millimeter. Fjädrar och stötdämpare är hårdare för att minska karossrörelser. För att hålla en konstant höjd, oavsett last, finns självjusterande stötdämpare på plats i bakvagnen.
Black Turbo utmärks på flera sätt. Fälgarna är till exempel unika och finns i 19 eller 18 tum. KLICKA FÖR STÖRRE
Bromskraften har ökats genom större ventilerade bromsskivor (345 mm diameter x 30 mm) i framvagn och i bakvagn (292 mm diameter x 20mm). Standard 235/45 R-18 däck på 18-tums lättmetallfälgar svarar för bästa väggrepp. Black Turbo kan utrustas med antingen sexväxlad manuell eller automatisk växellåda.
Kulören på bilen är en speciell ”Jet Black” metalliclack som en hyllning till den första Saab 900 turbon. En annan kul detalj som ”vinkar historiskt” är en laddtryckmätare som påminner om de gamla mätarna. Förardisplayen kan göras ”personlig” med ett unikt hälsningsmeddelande.
Turbo X särskiljs också genom sina unika 18-tumsfälgar i lättmetall (19-tumsfälgar l finns som tillval på marknaderna utanför USA och Kanada) med grå titaniumliknande finish, som påminner om de klassiska treekrade Saabfälgarna. Dubbla utblås är ett annat tillägg till exteriören.
På insidan fortsätter det svarta ”turbotemat”. Sportstolarna med extra stoppning är sydda helt i svart läder. Den sportiga utstrålningen förstärks ytterligare av den för Turbo X unika kolfiberfinishen på instrumentpanel, dörrpaneler, handskfack och konsolen till växelspaken.
Föraren får bättre vägkänsla genom en tjock ”soft-gripratt” i läder. Sittkomforten kan ökas ytterligare med hjälp av ett annat tillval, en mer lyxig läderklädsel, med perforerad stoppning i sitsarna fram och bak.