Under 2020 ökade den globala försäljningen av renodlade sportbilar med sju procent. Segmentet utgör 2,9 procent av den totala bilmarknaden.
Trots det starka intresset för sportbilar har priserna på de största europeiska marknaderna sjunkit med 0,8 procent, uppger brittiska Autocar.
Det finns flera skäl till att priserna på sportbilar sjunkit.
– Huvudanledningen är att tillverkarna introducerat billigare versioner och att efterfrågan på de dyraste sjunkit, säger Felipe Munoz, analytiker på Jato Dynamics till Autocar.
Italienska Ferrari är ett undantag. Deras brittiska konkurrent McLaren är däremot bland de hårdast drabbade.
– McLaren har förstört för sig själva. De gjort för många modeller och varianter, säger en brittisk bilhandlare till Autocar.

I kriget mellan sportbilstillverkarna har det uppstått en mängd specialmodeller i begränsad upplaga som ska verka extra lockande. Men tricket kan inte upprepas för ofta.
– Alla tillverkarna slåss mot varandra, så nu har vi McLaren Elva, Aston Martin V12 Speedster och Ferrari Monza SP1 och SP2. Jag vet inte var jag ska hitta köpare för alla dessa modeller, säger Edward Lovett som säljer bilar till samlare.
Dessa modeller tillverkas i några hundra exemplar vardera. Exempelvis tillverkas Ferrari Monza-bilarna i 500 exemplar och McLaren Elva i 399 exemplar.

– Ultraexklusiva bilar lockar dock köpare, säger Bentley-handlaren Tom Hartley som nyligen levererat en Bentley Pikes Peak Continental GT, en bil som bara tillverkas i 15 exemplar.
Andra förklaringar till prisnedgången är att trenden just nu går mot mer diskreta bilar som kostar lite mindre. Den här typen av kunder äger ofta företag med många anställda. I dessa tider kan det sticka i ögonen om man dyker upp i en väldigt flashig bil som uppenbart är ny.
Även priserna för begagnade sportbilar sjunker. Sedan 2016 har genomsnittspriserna på begagnade supersportbilar sjunkit med omkring 25–30 procent. I dag är värdeminskningen brutal på den här typen av bilar och det är ytterst få modeller som kan ses som en ekonomisk investering.
– Det har funnits kunder, ofta naiva, som köpt dyra bilar i tron att det inte ska kosta dem något i slutändan. Nu köper kunderna bilar för att njuta av dem, berättar bilhandlaren Edward Lovett.