På torsdag, den 1 juli, avskaffas svensk Bilprovnings monopol på bilbesiktning. Sveriges bilägare får därmed tillgång till fler besiktningsställen, vilket bör minska kötiderna.
Den 1 juli faller bilprovningsmonopolet i Sverige. Då kan privata företag börja konkurrera med Svensk Bilprovning. Erfarenheter från andra länder säger att vi som biägare därmed får fler besiktningsstationer och bättre öppettider.
Ända sedan den obligatoriska bilbesiktningen infördes i Sverige på 1960-talet har AB Svensk Bilprovning haft monopol på verksamheten. Från och med den 1 juli 2010 upphör monopolet, och det är fritt fram för privata företag att starta besiktningsverksamhet enligt samma regler som hittills gällt för Bilprovningen. Förutsättningen är att företaget i fråga har godkänts (ackrediterats) av myndigheten Swedac.
Avregleringen gäller alla typer av besiktningar, det vill säga kontrollbesiktning, registreringsbesiktning, lämplighetsbesiktning och mopedbesiktning.
I december 2009 tog riksdagen beslut på att konkurrensutsätta marknaden när det gäller besiktning av personbilar, lastbilar, maskiner och andra fordon. När regeringen föreslog avregleringen var det för att "konkurrensutsättningen är en anpassning till den svenska huvudregeln om att oberoende och självständiga organ, i konkurrens, ska utföra provning och kontroll". Man hoppades också "skapa förutsättningar för ett bredare utbud för kunderna. Samt sannolikt längre öppettider, fler besiktningsstationer, fler företag, ökad sysselsättning och därmed ekonomisk tillväxt".
Även om monopolet försvinner är det inte vilka företag som helst som kan komma ifråga. Förutom att besiktningsföretagen måste ha rätt teknisk kompetens och utrustning, kommer det att ställas krav på oberoende. Den som vill utföra fordonsbesiktning får exempelvis inte ägna sig åt bilförsäljning eller fordonsreparationer. Dessutom ska personen ha gott anseende, vilket bland annat innebär att personen måste vara ostraffad, för att kunna ägna sig åt fordonsbesiktning.
Det är Transportstyrelsen som tar fram föreskrifter för fordonsbesiktning; exempelvis regler för kontrollutrustning och kontrollmetoder, samt krav på kompetens och utbildning av personal. Styrelsen ansvarar också för att besiktningsverksamheten fungerar när det gäller trafiksäkerhet, miljö, prisutveckling, teknikutveckling och tillgänglighet.
De nuvarande aktörerna svensk Bilprovning, Svensk Maskinprovning och Inspecta får dispens att fortsätta sin verksamhet oförändrad och utan ackreditering under resten av 2010.
På Transportstyrelsen.se finns all nödvändig information om besiktningen i fortsättningen, bland annat i avdelningen "frågor & svar".
Om man exempelvis undrar vad det nu kommer att kosta att besikta bilen, svarar Transportstyrelsen: " Besiktningsföretagen har frihet att bestämma sina egna priser och utforma sitt utbud. Transportstyrelsen kommer via sin tillsyn att följa prisutvecklingen och rapportera till regeringen."
En annan fråga som besvaras är "kommer det att bli fler eller färre besiktningsstationer?".
Svaret lyder: "Det går inte att svara på i dagsläget. Det är en lagstadgad skyldighet att besikta fordon, så efterfrågan kommer alltid att finnas. På andra konkurrensutsatta marknader i Europa anses tillgängligheten ha blivit bättre, såväl stationstäthet som öppettider. I Finland avreglerades marknaden 1994 och där har antalet stationer tredubblats."