
Hej Fredrik, vad gör du?
Kör Subarus nya lilla sportvagn BRZ. Resultatet av ett samarbete mellan Fuji Heavy Industries och Toyota Motor Corporation. Världens minsta 2+2 coupé. Toyotas version heter som bekant GT 86.
Hur känns den?
Kul! Rapp styrning, hård fjädring och fin-fin balans. Men den har en ganska trött sugmotor som lider lite extra här eftersom vi kör på över 1000 höjdmeter.
Vad finns under huven?
En tvåliters frontmonterad boxerfyra som driver bakhjulen via en sexväxlad manuell växellåda (alternativt en sexväxlad automat). Den ger 200 hästar vid 7.000 varv. Och maximalt 205 Nm mellan 6.400-6.600.

• Gustaf Sjöholms provkörning av Subaru BRZ (inklusive filmklipp)!
• Så tycker testchef Mikael Johnsson om Subaru BRZ (inklusive filmklipp)!
Vad gillar du?
Den stora grejen med den här bilen är att Subaru, som haft huvudansvaret för utveckling och produktion (Toyota står bara för stylingen), har jobbat hårt med att ge den en extremt låg tyngdpunkt. Cirka tre centimeter lägre än en Mazda Miata och fem centimeter lägre än en BMW M3. Den är dessutom lätt. Bara 1 202 kilo fördelade 53/47 procent mellan fram och bakaxel. Det ger bilen väldigt snabba reaktioner samtidigt som den är lätt överstyrd och ganska förlåtande. Bra förutsättningar för den som gillar att leka.
Vad gillar du inte?
Motorn är inte alls så varvvillig som jag hade hoppats. Den har en väldigt rå gång precis som motorn i Impreza. Skillnaden med Impreza är att den är turboladdad och man kan åka mycket mer på det höga vridmomentet på lägre varv. Vill man ha ut det bästa av BRZ tvingas man jobba hårt med växellådan och ständigt hålla motorn strax under varvstopp. Där skickar den rejält med vibrationer genom chassit och fyller kupén med ganska stora mängder motorbröl. 0-100 avverkas på 7,6 sekunder, toppfarten är 230 km/h.
Vad kommer den att kosta?
Inga konkreta besked där ännu tyvärr. Men det pratas om cirka 300 000 kronor.
Vad blir betyget?
En stark trea eller en svag fyra. En riktigt kul körupplevelse man bara för den som älskar att köra bil och inte har allt för höga krav på prestanda.