
Läs också…
Det dröjde länge innan Jaguar äntligen offentliggjorde XF Sportbrake, men nu är det provkörningsdags och Fredrik Langendorf har begett sig till Skottland för att köra på ett vägnät som är nästan lika dåligt underhållet som det svenska.
Vad är det du kör egentligen?
”Ett fyllt hål i modellprogrammet. De har många (tappade) kunder som gillar XF, men som vill ha mer praktikalitet.”
Är den praktisk då?
”Ja, lastgolvet blir plant vid fällning. Självklart på en kombi, men också ovanligt i premiumsegmentet.”
Hur är den att köra?
”Mycket fin. Jaguar XF är från början ledaren i segmentet gällande köregenskaper. Nyckeln är att engelsmännen har samma typer av vägar som vi. Men egentligen beror det på att de är extra duktiga på chassi. Pratade igår med chassikillen och föga förvånande är det han som också gjort exempelvis Land Rover Freelander 2, en lysande vägvagn enligt mig. Han var även med när XJR (1995–97) utvecklades. Jag kan vara en aning partisk eftersom jag ju har en sån själv…”
Vad kostar den?
”Prispåslaget är 30.000 kronor för kombin. Då ingår elvärmd ratt, elmanövrerad baklucka och en lite mer påkostad 17″-fälg än vad som är standard på sedanversionen av XF. Bilarna lanseras nu och de första vagnarna kommer hem i december.”
Bensinmotorer?
”Nej, efterfrågan finns inte bland kombikunderna. Så enkelt är det. Synd, eftersom jag är sugen på att prova nya V6 Supercharged. Den kommer också med fyrhjulsdrift. Men det får bli en annan gång.”