
Jaguar tänker inte lämna några stenar orörda när det gäller att utmana den tyska premiumligan (Audi, BMW och Mercedes). Modellutbudet byggs ut steg för steg och nu är det dags att lansera något så ovanligt som en kombimodell: Jaguar XF Sportbrake.
En del bilder har redan läckt ut på Jaguar XF Sportbrake men nu har vi hela det officiella presspaketet, inför premiärvisningen på Genèvesalongen som snart öppnar för publiken, 8-18 mars (mediadagar 6-7 mars).
Jaguar hävdar att XF Sportbrake är ”helt ny” från B-stolpen och bakåt och den rakare taklinjen har till exempel inneburit 48 millimeter högre takhöjd i baksätet. Baksätets rygg har 60/40-delning och även en inbyggd skidlucka. Baksätet i XF Sportbrake går även att fälla från bakluckan, ”med enkla handgrepp” utan att behöva gå fram och öppna bakdörrarna.

Bagagevolymen i Jaguar XF Sportbrake är 550 liter under insynsskyddet och 1.675 liter om man fäller ner baksätet. Inga dåliga siffror och det placerar Jaguar XF Sportbrake i ungefär samma nivå som huvudkonkurrenterna Audi A6 Avant (565/1.680 liter) och BMW 5-serie Touring (560/1.670 liter). Däremot är det ju en bit kvar till storlastaren Mercedes E-klass kombi som sväljer 695 respektive 1.950 liter.
Jaguar har även jobbat med hjulhusen bak för att få förbättra bagageutrymmet. Bredden anges till 106 centimeter och med baksätet nedfällt kan man lasta föremål som är upp till 197 centimeter långa. Att man ville öka bredden berodde på kravet att kunna lägga ner golfbagar på tvären, enligt Jaguar. Man utlovar också samma snygga finish i bagageutrymmet som i kupén i övrigt.

Luftfjädring är standard på Jaguar XF Sportbrake och vid de första leveranserna i höst ska man erbjuda fyra varianter av fyr- och sexcylindriga dieselmotorer tillsammans med den åttastegade automatlådan. Fler detaljer och pris får vi vänta på tills efter sommaren.
Våra engelska kollegor på tidningen Autocar är som vanligt välinformerade om vad som ska hända hos Jaguar. Enligt Autocar kan vi i början på nästa år förvänta oss en sportigare Jaguar XFR Sportbrake med runt 550 hk från den kompressormatade V8-motorn. För att göra XF Sportbrake riktigt kompetent och på allvar tävla med tyska premiumligan ska man även lansera en fyrhjulsdriven modell under slutet av 2013.


