Hoppa till innehåll

Jaguar XF Sportbrake officiell – XFR bekräftad!

Kombimodellen XF Sportbrake har Jaguar inte gjort någon hemlighet av och nu finns de officiella bilderna. Men de som hållit tummarna för en Jaguar XFR Sportbrake blir bönhörda, den kommer nästa år tillsammans med fyrhjulsdriven version!

Jaguar XF Sportbrake officiell – XFR bekräftad!
Jaguar XF Sportbrake är redo att visas upp för publik och media, men vi får vänta tills sent i höst innan de första bilarna kan levereras. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Jaguar tänker inte lämna några stenar orörda när det gäller att utmana den tyska premiumligan (Audi, BMW och Mercedes). Modellutbudet byggs ut steg för steg och nu är det dags att lansera något så ovanligt som en kombimodell: Jaguar XF Sportbrake.

En del bilder har redan läckt ut på Jaguar XF Sportbrake men nu har vi hela det officiella presspaketet, inför premiärvisningen på Genèvesalongen som snart öppnar för publiken, 8-18 mars (mediadagar 6-7 mars).

Jaguar hävdar att XF Sportbrake är ”helt ny” från B-stolpen och bakåt och den rakare taklinjen har till exempel inneburit 48 millimeter högre takhöjd i baksätet. Baksätets rygg har 60/40-delning och även en inbyggd skidlucka. Baksätet i XF Sportbrake går även att fälla från bakluckan, ”med enkla handgrepp” utan att behöva gå fram och öppna bakdörrarna.

Jaguar XF Sportbrake officiell – XFR bekräftad!
Bredden mellan hjulhusen är 106 centimeter och på längden får man in föremål som är 197 centimeter långa. Bagageutrymmet ser helt platt ut, Jaguar har gjort sin hemläxa! KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Bagagevolymen i Jaguar XF Sportbrake är 550 liter under insynsskyddet och 1.675 liter om man fäller ner baksätet. Inga dåliga siffror och det placerar Jaguar XF Sportbrake i ungefär samma nivå som huvudkonkurrenterna Audi A6 Avant (565/1.680 liter) och BMW 5-serie Touring (560/1.670 liter). Däremot är det ju en bit kvar till storlastaren Mercedes E-klass kombi som sväljer 695 respektive 1.950 liter.

Jaguar har även jobbat med hjulhusen bak för att få förbättra bagageutrymmet. Bredden anges till 106 centimeter och med baksätet nedfällt kan man lasta föremål som är upp till 197 centimeter långa. Att man ville öka bredden berodde på kravet att kunna lägga ner golfbagar på tvären, enligt Jaguar. Man utlovar också samma snygga finish i bagageutrymmet som i kupén i övrigt.

Jaguar XF Sportbrake officiell – XFR bekräftad!
Designmässigt känner vi igen Sportbrake och Jaguar bjuder inte på några överraskningar här. Men bakdörrarna är omgjorda och taklinjen har höjts, vilket ger passagerarna bak 48 extra millimeter i takhöjd. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Luftfjädring är standard på Jaguar XF Sportbrake och vid de första leveranserna i höst ska man erbjuda fyra varianter av fyr- och sexcylindriga dieselmotorer tillsammans med den åttastegade automatlådan. Fler detaljer och pris får vi vänta på tills efter sommaren.

Våra engelska kollegor på tidningen Autocar är som vanligt välinformerade om vad som ska hända hos Jaguar. Enligt Autocar kan vi i början på nästa år förvänta oss en sportigare Jaguar XFR Sportbrake med runt 550 hk från den kompressormatade V8-motorn. För att göra XF Sportbrake riktigt kompetent och på allvar tävla med tyska premiumligan ska man även lansera en fyrhjulsdriven modell under slutet av 2013.

Jaguar XF Sportbrake officiell – XFR bekräftad!
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Jaguar XF Sportbrake officiell – XFR bekräftad!
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Jaguar XF Sportbrake officiell – XFR bekräftad!
KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.