Hallå där Alrik! Var är du?
Alrik: Jag är i Marseille och kör systerbilen till Toyota bZ4X, Lexus RZ 450e.
Vad var den största skillnaden mellan Toyota bZ4X och Lexus RZ 450e?
– Lexus säger själva att det är en fundamentalt annan bil, men när man pressar dem på tekniska detaljer är den enda egentliga skillnaden att bilen är starkare tack vare mer kraft på framhjulen jämfört med Toyota. Sedan finns det en del utrustningsdetaljer och självklart designen. Och priset.


Hur var den att köra?
– Det är embargo till den 13 mars så alla journalister hinner köra. Så just nu är mina läppar förseglade. Men alla som gissar kommer nog att hamna rätt nära.
– Jag kan istället berätta att bilen har 313 hästar och fyrhjulsdrift. Den väger 2,3 ton och är 4,8 meter lång.
– Det kommer en rejäl provkörningsrapport och även en film, så håll ögonen öppna här på sajten!
Var det något som överraskade?
– Ja absolut! Den fyrkantiga yoke-ratten. Det är en flygplansratt med elektronisk styrning. Den överraskade, men hur får jag inte berätta idag.

Hur mycket dyrare än Toyotan är den?
– Grundpriset är 759 900 kronor och den dyraste lyxversionen går på 859 900 kronor. Den billigaste Toyotan med fyrhjulsdrift kostar 610 900 kronor, så det är ett ganska häftigt påslag.
När kommer el-Lexusen till Sverige?
– I maj, men det kommer bara 150 bilar under det här året. Så är man ett Lexusfan får man skynda till handlaren.
Något mer som förvånade?
– Lexus och Toyota jobbar en hel del med uppdateringar av programvaran, så Lexusen ska vara bättre nu än Toyotan vi testade.
– Men det riktigt intressanta är vad som händer 2026. Då kommer Lexus satsa stenhårt med en helt ny generation elbilar. Man har förstått att elbilar är framtiden och gör ett rejält omtag.

Fakta Lexus RZ 450e
| Snabbladdning | 150 kW |
| Räckvidd | 440 km |
| Förbrukning | 16,8 kWh/100 km |
| Effekt | 313 hk |
| 0–100 km/tim | 5,3 sek |
| Släpvikt | 750 kg |
| Toppfart | 160 km/h |
| Lastkapacitet | 522 / 1 451 liter |
| Pris, kr | 759 900 kr |