Hoppa till innehåll

"CO2-målet 2015 är inom räckhåll"

EU har bestämt att det genomsnittliga koldioxidutsläppet hos nybilarna ska vara nere i 130 g/km, senast 2015. Företaget Jato Consult har undersökt utvecklingen de senaste åren och upptäckt en häpnadsväckande förbättring. EU-målet är inom räckhåll, helt klart. Ett viktigt skäl till CO2-sänkningen 2009 var att många bilar skrotades ut, till förmån mot nya och mera […]

EU har bestämt att det genomsnittliga koldioxidutsläppet hos nybilarna ska vara nere i 130 g/km, senast 2015. Företaget Jato Consult har undersökt utvecklingen de senaste åren och upptäckt en häpnadsväckande förbättring. EU-målet är inom räckhåll, helt klart.

"CO2-målet 2015 är inom räckhåll"

Ett viktigt skäl till CO2-sänkningen 2009 var att många bilar skrotades ut, till förmån mot nya och mera bränslesnåla modeller. Men allmän teknikutveckling och skattelättnader gjorde också sitt till.

Jato Consult har fokus på bilindustrin och förser sina kunder med marknadsanalyser, statistik, förutspår trender och utför undersökningar. Uppdragen till kunderna inom bilindustrin blir sällan offentliga men man gör också undersökningar som är avsedda för en bredare publik.

En av dessa offentliga utredningar – "Jato CO2-Report" – damp ner i vår inkorg och det positiva innehåller delar vi gärna med oss. För den som vill läsa alla detaljer i utredningen går den att ladda hem som pdf-dokument genom att klicka på denna länk.

Jato Consult har gjort en sammanställning av förra årets utveckling av koldioxidutsläpp bland nybilarna, sett i relation till tidigare år. Som alla nog redan vet jobbar bilindustrin febrilt för att nå det uppsatta EU-målet att få ner det genomsnittliga CO2-utsläppet till 130 g/km, senast 2015. EU har även satt upp delmål: 2012 ska 65 procent av nybilarna nå målet 130 g/km, 2013 ska 75 procent uppnå målet och 2014 ska 80 procent av nybilarna ha ett koldioxidutsläpp på 130 g/km eller lägre.

Snittet för nybilarna i Europa (21 länder) under 2009 har krupit ner till 145,9 g/km, en sänkning med 20 g/km sedan 2003 (165,3 g/km). 2009 utmärker sig speciellt jämfört med 2008 då snittet var 153,7 g/km och den stora sänkningen kan enligt Jato förklaras med tre huvudskäl:
1) Teknikutvecklingen. Bilindustrin har mycket snabbt ställt om sig mot bränsleeffektivare tekniksystem. Många biltillverkare erbjuder nu specialmodeller som är extra snåla och den snabba teknikutvecklingen sprider sig till alla modeller.
2) Skatter. I flera länder finns det ett skattesystem som gynnar bränslesnåla bilmodeller. Hög skatt på bränsle innebär också att kunderna styrs mot snåla modeller med lägre driftkostnader.
3) Skrotrabatter. Under slutet av 2008 och hela 2009 har många länder i Europa haft skrotrabatter som stimulerat nybilsförsäljningen. Flertalet av rabatterna har varit uppbyggda så att de gynnat bilar med låga CO2-utsläpp.

Under 2009 hade 69 procent av de bilar som såldes i de 21 länderna i Europa ett CO2-utsläpp på under 130 g/km. EU:s delmål för 2012 med 65 procent av bilarna under 130 g/km är alltså redan uppnått.

Sträcker man ut kurvan från de senaste åren och låter den fortsätta ända fram till 2015 visar det sig att EU-målet är inom räckhåll. Men då gäller det att inte slå av på takten utan fortsätta förbättra och effektivisera på samma sätt som de senaste åren.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.