Volvo bromsar och gasar på samma gång. Alla ”onödiga” projekt som inte handlar om minskad bränsleförbrukning är stoppade och istället satsas allt krut på lägre CO2-utsläpp. Redan hösten 2009 kan vi få en V70 som bara släpper ut 119 g/km (!) och det kommer en turboladdad 1,6FT för E85-bränslet. Allra bäst blir en superoptimerad C30 som bara ska släppa ut 104 g/km.
I Belgien är riktigt snåla bilar skattegynnade och för den marknaden utvecklar Volvo en toksnål version av C30 som ska släppa ut bara 104 g/km av koldioxid. KLICKA FÖR STÖRRE
Från interna källor på Volvo Personvagnar i Göteborg når oss uppgifter om att företaget drabbats av något som närmast kan liknas vid miljöpanik! Detta samtidigt som den ekonomiska situationen gör att man strypt stora delar av utvecklingen – det vill säga den utveckling som inte omedelbart sänker CO2-utsläppen.
”Två småbilsprojekt på Fiestabas är helt skrotade”, berättar en anonym källa till oss och fortsätter att lägga ut texten om den optimering av existerande modeller som totalt dominerar arbetet.
Bland annat hävdas att Volvo till hösten 2009 ska lansera en V70 som släpper ut bara 119 gram koldioxid per kilometer! Man uppnår det resultatet genom att stoppa 1,6-litersdieseln från C30/S40/V50 i V70. Enligt vår källa så ”går V70 förvånansvärt bra” trots den lilla maskinen.
Dessutom sägs det att man har problem med etanolmaskinen 2,0F i V70. Enligt interna mätningar lär den vara en miljömässig katastrof – till och med jämfört med den starkare 2,5FT! Därför jobbar man på en ersättare till 2,0F som kan bli en av Volvos mest kortlivade maskiner. Ersättaren kallas 1,6FT och är helt enkelt en turboversion av bensinaren på 1,6 liter som etanolkonverterats. Den nya motorn debuterar i nya S60 för att sedan hamna även i V70.
Huvudspåret för framtiden blir fyrcylindriga maskiner och när det 2012 är dags för den första hybriden blir det också på en fyrcylindrig bas. Men man har inte helt glömt den raka sexan. Tidigare har det sagts att den ska skrotas, men på utvecklingsavdelningen har man trollat ner förbrukningen i sexan till 7,1 l/100 km med hjälp av en rad optimeringar. Något som kan göra att den överlever tills vidare.
En annan intressant nyhet är att Volvo kan vara på väg att bygga bilar för gasdrift igen. Det blev ju stort rabalder när man nyligen lade ner produktionen (främst på grund av för få tankställen i Sverige), men utvecklingen går vidare och en intressant öppning på den schweiziska marknaden gör att det kan bli aktuellt med gasbilar även i Sverige. Om inte annat är det ett bra sätt att få ner snittutsläppen av CO2 för Volvo.
Ett av de aktuellaste projekten är annars en superoptimerad C30 1,6D som släpper ut 104 g/km. Anledningen är en skatterabatt på i storleksordningen 50 000 kronor för så rena bilar i Belgien.
När det gäller de större bilarna har man just testat en ny 8-växlad automatlåda från ZF, en låda som även den hjälper till att sänka förbrukningen och utsläppen rejält. ”Lådan har testats i BMW-bilar, den är av samma typ som i BMW, men speciellt optimerad för oss.”
En av våra anonyma källor avslutar sin beskrivning av situationen på Volvo med den åtstramade ekonomin med att ”det råder i princip reseförbud, det är bara när det gäller S60 som vi får jobba normalt. Annars ska alla reseönskemål ända upp på Arp-nivå…”