Många har häpnat över Volvos 180-graders handbromssväng – från törstigt varumärke till en av de som kan erbjuda flest snålmodeller i alla storlekar. Och detta vi ser idag är bara början, lovar Volvos projektledare Peter Ewerstrand – det kommer många fler roliga nyheter de närmaste åren!
Peter Ewerstrand är projektledare för DRIVe-modellerna hos Volvo Personvagnar. Artikeln fanns med i nedkortat skick i auto motor & sport nummer 6-2009 och nu publicerar vi den i sin helhet.
I närmast rekordfart har Volvo vänt sin modellinriktning och kan nu erbjuda en hel flora av bränslesnåla versioner. De samlas under begreppet "DRIVe" och vi på auto motor & sport har fått en intervju med projektledaren Peter Ewerstrand.
Peter Ewerstrand är kanske mest känd för att han var projektledare vid utvecklingen av S40 och V50, den så kallade C1-plattformen. Arbetet ledde till att även få ansvaret för Volvos uppstart av S40-produktionen i den gemensamt ägda fabriken i Kina. Ett jobb som i sin tur gjorde Peter Ewerstrand till "Kina-gubbe" hos Volvo (hans egna ord), då han lärt sig mycket om landet och de problem som kan uppstå. Nästa stora projekt var uppstarten av S80L, den förlängda specialmodell som ska tillverkas och säljas i Kina.
DRIVe-emblemet är symbolen för Volvos eco-satsning.
Nu är projektet med produktionsstarten av S80L i stort sett slutfört, vilket gör att Peter Ewerstrand kan använda en större del av planeringskalendern till att fortsätta jakten på lägre koldioxidutsläpp. Ett förändringsarbete som redan väckt uppmärksamhet inom bilindustrin.
ams: När uppstod idéerna kring DRIVe-konceptet?
Peter Ewerstrand, PE: "På våren 2007 bestämde vi oss för att göra ett "statement" om koldioxid på höstens Frankfurtsalong. Vår avdelning Specialvagnar tog fram den bränslesnåla C30-modellen och namnet "DRIVe" kom till. Vi uppnådde ganska bra resultat med hjälp av många små förbättringar och det inspirerade oss alla – vi ville komma längre helt enkelt! Det ledde till att vi även gjorde dessa förbättringar på S40 och V50, som var klara hösten 2008. Och nu har vi lagt till ytterligare modeller: V70, S80, XC70 och XC60. Samtidigt introducerar vi start-stopp-tekniken på de första modellerna."
Volvo har inte varit bra på låg förbrukning
ams: Hur går utvecklingsarbetet till, rent praktiskt?
PE: "Det har varit rätt många informationsmöten med Volvo-anställda. Vi har ställt de vanliga frågorna; 'Vad kan vi? Vad är vi bra på? Vad går att göra relativt snabbt?' Vi har även funnit att fackföreningarna kan vara en viktig medspelare för att få fram nya idéer, det var en oväntad upptäckt.
Fälgarna är optimerade för att det ska bli så lite turbulens som möjligt, vilket gynnar bränsleförbrukningen. Fälgdesignen är också det enklaste sättet att identifiera bilen som en ”DRIVe”.
ams: Historiskt har bränsleförbrukning inte haft högsta prioritet hos Volvo, varför det?
PE: "USA har alltid varit vår största marknad och där har bränsleförbrukningen inte varit så viktig. Vi har byggt det kunderna vill ha, kan man säga. Men om det nu är så att vi vaknat ur vår "Törnrosasömn", då är vi i gott sällskap. Förutom BMW har det varit ett sent uppvaknande för de flesta. När EU-kraven blev allt tydligare förstod vi att det inte fanns något att välja på, förbrukningen måste ner på alla modeller."
Peter Ewerstrand tror på hybrider, men bara i marginalen av försäljningen.
ams: Ska Volvos första hybridmodeller ingå i DRIVe-familjen?
PE: "Jo, så blir det. Vi kommer med många roliga nyheter under 2010 – 2011, men mer än så kan jag inte säga just nu."
ams: Hybridtekniken blir sannolikt ganska dyr, när får vi se lägre priser?
PE: "Hybriderna blir billigare när det blir riktig massproduktion. Men om fem år tror jag inte att vi ser speciellt många hybrider ute på vägarna, även om alla verkar fråga efter dem just nu. Vi anser att det istället är viktigare att få ner förbrukningen på alla modeller, det är snittet som måste ner – inte bara på några enstaka modeller. Om några år finns det fler hybrider, helt klart, men då är vi nere under 100 g/km med konventionella förbränningsmotorer."
ams: Det är många som saknar Volvos gasbilar, men nu kommer det en efterkonvertering. Ska ni ta fram egna gasbilar igen?
PE: "Hoppas det. Men det är svårt att räkna hem affären med så små volymer som det hittills rört sig om. Det har heller inte varit tekniskt möjligt att kombinera gastekniken med direktinsprutning, något som kommer på alla nya motorfamiljer. Men det finns tekniska lösningar som vi tittar på, vi får se om några år."
Volvo har blir blivit mera självsäkra
ams: Vi inom media tycker oss ha sett en ny självsäkerhet hos Volvo den senaste tiden. Ni verkar också mer öppna, mera villiga att berätta. Är det något som du känner igen?
PE: "Nja, till viss del är det väl en förändring. Tittar man bakåt kan man säga att vi varit väldigt försiktiga med att lova något vi inte vet att vi kan hålla. Inte sälja skinnet förrän björnen är skjuten, så att säga. Idag är det väl snarare så att vi säljer skinnet bara någon sett en björn i skogen! Det är ett sätt att skapa intern press, för att alla ska anta utmaningar. Samtidigt är det en avvägning, du får som projektledare inte sätta upp helt orealistiska mål. Då knäcker man medarbetarna och får dem att känna sig misslyckade."
ams: Nu har ni nått långt med flera snåla DRIVe-modeller. Nästa steg är att sälja dem. Hur får man kunderna att längta efter en snålmodell? Där har ni samma problem som att när ni ska sälja på säkerhet, en väldigt viktig egenskap men inte speciellt "sexig".
PE: "Ja, bra synpunkt – har du några förslag? Så brukar jag säga till mina medarbetare. Jag tycker till exempel bra om fälgdesignen på DRIVe-bilarna, nästan alla har de speciella fälgarna. Samtidigt får man inte bara stirra sig blind på själva försäljningsledet, det gäller att vara innovativ på alla områden."
ams: Några Saab-tekniker jag pratade med påstod att ni just nu utvecklar en egen 1,6-liters fyrcylindrig diesel. De var sugna på att köpa den av er, i så fall!
PE: "Låt mig säga så här: Volvo ska i framtiden ha fler 'egna' motorer som tillverkas i Skövde och en liten diesel passar in bra i den bilden. Finns Saab kvar då – och det vore en mycket glad nyhet – säljer vi gärna till dem."
ams: Nu har ni på ganska kort tid kommit långt med att sänka förbrukningen och uppnå låga CO2-siffror. Vad väntar härnäst?
PE: "Vi har hittat en bra arbetsform där goda idéer får odlas. I mitt fall har jag en påse pengar som jag förfogar fritt över, jag behöver inget godkännande från högre chefer. Kommer en medarbetare till mig med en bra idé säger jag 'kul, gör det!' och sen är arbetet igång. Då händer saker snabbt. Vi har tuffa mål att uppnå framöver men jag är övertygad om att det går. Samtidigt får vi inte vara orealistiska och tro att allt kan uppnås på kort tid."
ams: Vad händer om ni skiljs från Ford?
PE: "Svårt för mig att överblicka. Samarbetet har varit bra och präglats av ömsesidig respekt för varandras kunnande. Men även efter en eventuell skilsmässa lär vi ha ett visst utbyte, inte minst när det gäller komponenter."
ams: Vad säger Ford om DRIVe-modellerna?
PE: "Det är ganska kul, för nu är det Ford-folk som ringer och undrar hur sjutton vi har gjort. Betänk att hela DRIVe gått från koncept till sju modeller på två år. Det är väldigt, väldigt snabbt i bilindustrin!"