Tillståndsprocessen inför Rally Sweden 2026 har blivit en omdiskuterad fråga i norra Sverige.
Efter kritik från Rans och Grans samebyar har rallyarrangören nu lämnat ett formellt yttrande till länsstyrelsen där man bemöter anklagelserna.
I yttrandet slår Rally Sweden fast att man har en helt annan bild än den som samebyarna fört fram, och att kritiken enligt arrangören innehåller överdrifter, enligt Västerbottens-Kuriren.
Läs också: Rally Sweden 2025: Glädjerally på is och snö
Kritiken inför Rally Sweden 2026
Samebyarna har ifrågasatt rallyts planerade sträckor och menar att tävlingen påverkar deras verksamhet negativt.
Rally Sweden svarar att tävlingen genomförs med markägarnas tillstånd och att påverkan är både kortvarig och begränsad till små geografiska områden.
Arrangören lyfter också fram att idrottsevenemang, precis som andra tillfälliga markanvändningar, inte kräver godkännande från samebyar.
Läs även: Ekonomiska problemen slår hårt mot svenska rallyt
Dialogen med samebyarna

En central punkt i Rally Swedens svar är dialogen inför tidigare tävlingar.
Enligt arrangören har samarbetet fungerat väl med flera andra samebyar, där anpassningar kunnat göras utan större problem.
Däremot uppger Rally Sweden att dialogen med styrelserna i Rans och Grans samebyar inte fungerat, trots upprepade försök till samråd inför tillståndsansökan.
Invändningar mot vissa sträckor
Rally Sweden avvisar kravet på att samebyarna ska kunna stoppa eller avlysa enskilda sträckor.
Enligt arrangören måste sådana beslut ligga hos arrangör och ansvariga myndigheter, främst polisen, som ansvarar för säkerheten.
I yttrandet uppger rallyt att inga olyckor med renar eller vilt inträffat under de år tävlingen arrangerats i Umeå. Man hävdar också att renar medvetet placerats nära sträckor inför fjolårets rally.
Oenighet om ersättning
Frågan om ekonomisk ersättning är en annan konfliktpunkt.
Rally Sweden skriver att man är beredd att ersätta faktiska merkostnader, exempelvis om stödutfodring skulle behövas under en kort period.
Däremot beskrivs de ersättningskrav som framförts som orimliga och svåra att förena med rallyts ekonomi. Enligt arrangören riskerar ett sådant upplägg att skapa ett prejudikat utan tydliga gränser.
Missa inte: Rally-VM är till salu – kan påverka svenska rallyt
Tillståndsprocessen fortsätter
Tillståndsfrågan ligger nu hos länsstyrelsen, som ska ta ställning till Rally Sweden 2026.
Samtidigt fortsätter planeringen av tävlingen, där Umeå även framöver är tänkt som bas och där både huvudtävling och Junior-VM ingår.
Läs även: Rallydrömmen som blev sann – hemma hos Oliver Solberg