Det amerikanska bolaget Recurrent Auto har studerat hur många av 20 000 elbilar som behövt byta batteri. De har tidigare undersökt hur elbilarnas räckvidd påverkas av kyla.
I den nya undersökningen ingår elbilar från 2011 till 2024 – och i den grafiska sammanställningen är det tydligt att problemet med batteribyten minskat drastiskt.
Om vi utesluter batterier som återkallats av biltillverkaren har andelen bilar med bytt batteri minskat från 30 procent för årsmodell 2011 till 1 procent från och med årsmodell 2016.
En liten del av förklaringen är ålder, eftersom batterierna slits med tiden. Men i huvudsak består förbättringen bättre kemi och mjukvarustyrning.

I genomsnitt har 2,5 procent av alla elbilarna fått sitt högvoltsbatteri utbytt, då är de mest drabbade gamla bilarna medräknade.
Recurrent Auto förutspår att batterierna kommer att få mindre problem med sänkt kapacitet fram över då bättre kemi och mjukvara kan minska slitaget.
