Genom att låta lastbilar lasta mer kan antalet dragbilar minskas och därmed utsläppen.
– Redan för några år sedan fattade regeringen beslut om att tillåta tyngre fordon på vägarna och nu går vi vidare med lastbilarnas längd, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
I Finland rullar redan 34,5 meter långa lastbilar på allmän väg. Och erfarenheterna är positiva, uppger Charlotta Nilsson branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.
– Från vårt håll kan vi bara säga: Äntligen! Nu hoppas vi på ett godkännande från EU-kommissionen och därefter en skyndsam implementering i Sverige, skriver Charlotta Nilsson.
Trafikverket uppskattar att cirka 450 mil väg redan håller en sådan standard att 34,5 meter långa lastbilar kan köra där. På längre sikt behöver längden tas i beaktande vid utformning av trafikplatser och genomfarter i tätort.
– Det är främst motorvägar, övriga mötesseparerade vägar och bredare vägar med högre standard som är lämpliga för längre lastbilar, säger Kenneth Natanaelsson, ansvarig för Trafikverkets utredning.
De anpassningar som behöver göras för att släppa loss de superlånga lastbilarna 2025 på utvalda vägar beräknas kosta 150 miljoner kronor.
Här är vägarna som kan öppnas upp för långa lastbilar
E4, E6, E18 (Karlstad– Stockholm–Kapellskär), E16 (Borlänge–Gävle), E20, E22, Väg 23 (Hässleholm–Växjö, Väg 25 (Ljungby–Växjö), Väg 40 (Göteborg–Jönköping–Nässjö), Väg 44 (Trollhättan–Uddevalla), Väg 73, Väg 56 och Väg 70 (Västerås–Sala–Borlänge) samt Väg 75 (södra länken).